Abstract:
در آموزشوپرورش، آموزش زمینشناسی افزون بر کتابهای زمینشناسی، در طی نه سال در قالب بخشی از کتابهای علوم تجربی دورة ابتدایی و راهنمایی (متوسطة دورة اول) انجام میشود. از این رو ضروری است ابتدا نگاهی به وضعیت آموزش علوم در کشورمان داشته باشیم. آموزش علوم را میتوان به مثلثی تشبیه کرد که سه راس آن، دانش، نگرش و مهارت است. با بررسی اجمالی کتابهای علوم تجربی درمییابیم که از ابتدا به بخش دانشی بیشتر از بخشهای مهارتی و نگرشی پرداخته شده است و متاسفانه در عملیاتی کردن آن دانشها نیز خیلی موفق نبودهایم. نتایج حاصل از پژوهشها حکایت از آن دارد که باید از سهم دانش بکاهیم و به سهم نگرشها و مهارتها بیفزاییم.گروه زمینشناسی دفتر تالیف نیز در این راستا در تالیف بخش زمینشناسی کتابهای علوم، تا حد امکان برای رفع مشکل مذکور تلاش کرده است. وضعیت کتابهای زمینشناسی متوسطه نیز بهتراز علوم نیست. افزون بر این، حجم زیاد کتاب و زمان تدریس بسیار اندک و شرایط نامناسبی که از محیط خارج از آموزش و پرورش بر آن تحمیل میشود، بر دشواریهای آموزش این درس افزوده است. از این رو در سالهای اخیر دغدغة مسئولان سازمان پژوهش و دفتر تالیف و کارشناسان زمینشناسی، رفع این موانع و محدودیتها بوده است. به همین منظور اقدام به تدوین راهنمای برنامة درسی زمینشناسی منطبق با برنامة درسی ملی و اسناد بالادستی کردهاند که در آن به مشکلات زیستمحیطی کشور، حوادث و مخاطرات طبیعی، منابع انرژی و... توجه ویژه شده است
Machine summary:
"بررسی کتابهای درسی زمین شناسی با هدف ارتقای دانش همگانی محمدحسن بازوبندی، مدرس دانشگاه فرهنگیان- تهران چکیده در آموزشوپرورش، آموزش زمینشناسی افزون بر کتابهای زمینشناسی، در طی نه سال در قالب بخشی از کتابهای علوم تجربی دورة ابتدایی و راهنمایی (متوسطة دورة اول) انجام میشود.
از این رو برای ایجاد تغییر در روند آموزش زمینشناسی کشور گام اول را باید با تألیف کتابهای درسی روزآمد، تفکرمحور و جذاب برداشت که لازمة آن، تدوین راهنمای برنامة درسی منطبق با برنامة درسی ملی و اسناد بالادستی است، زیرا به ابعاد مختلف زندگی انسان توجه دارد.
( اصلاح کلی کتابهای زمینشناسی و علوم زمین: در دو سال اخیر به موازات تدوین سند راهبردی مذکور، گروه زمینشناسی دفتر تألیف با کمک اعضای شورا و با استفاده از تجارب مکتوب دبیران زمینشناسی کشور، که دبیرخانة راهبردی درس زمینشناسی آنها را جمعآوری و در اختیار دفتر تألیف قرار داده است، اقدام به اصلاح کلی کتابهای زمینشناسی به شرح زیر کرد: الف) کتاب زمینشناسی سال سوم تجربی (با کد ۱/۲۶۲): در مهرماه سال ۱۳۹۱ با اصلاح کلی وارد چرخة آموزش شد.
در گروه زمینشناسی پس از اعمال تغییرات در کتابهای زمینشناسی، فرایند تألیف کتاب راهنمای معلم نیز آغاز شده است و در آینده، سایر اجزای بستة آموزشی تهیه و در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار خواهد گرفت."