Abstract:
روانشناسان و پژوهشگران در مورد انگیزش انسان به دو نوع انگیزش بیرونی و درونی اشاره کردهاند. انگیزش بیرونی کسب پاداش و اجتناب از تنبیه ارتباط دارد، ولی انگیزش درونی با تمایل درونی برای انجام موفقیتآمیز یک تکلیف مرتبط است. کسی که از احساس کفایت و خودمختاری برخوردار است، انگیزش درونی دارد. بنابراین معلمان در محیطهای آموزشی باید سعی کنند این دو انگیزش را در دانشآموزان تقویت کنند. انگیزش نقش مهمی در آشکار ساختن نیازها و تمایلات بنیادی معینی دارد که در محیط زندگی از آنها حمایت یا ممانعت بهعمل میآید. مجموعه دیگر برخاسته از نظریههای رویکرد اجتماعی ـ شناختی یا رفتارگرایان اجتماعی بر اهمیت تاثیر عوامل بیرونی مهمی همچون دریافت حمایت اجتماعی و عاطفی از سوی افراد موثر (مانند توجه دلسوزانه، احترام، تشویق) و پاداشهای بیرونی و مشوقهای محیطی (مانند کسب موقعیت برای امتحانات نهایی) بر انگیزه یادگیری تاکید دارند. من در این پژوهش سعی کردم روشهایی را بیابم که به دانشآموزان کمک کند تا در فعالیتهای تحصیلی خود احساس توانمندی بیشتری داشته باشند. این طرح را با مشوقهایی اجرا کردم و نتیجه خوبی هم گرفتم و به سایر معلمان و مدیران هم توصیه میکنم این برنامه انگیزشی را امتحان کنند که امیدواریم گامی بهسوی موفقیت باشد.
Machine summary:
"در اوایل سال تحصیلی و با شروع تدریس به معرفی رشتههای مختلف علم زمینشناسی میپردازم تا دانشآموزان پس از آشنایی با رشتههای مختلف انگیزه و رغبت بیشتری به این رشته علمی پیدا کنند.
در مدت کوتاهی کل کلاس گروهبندی شد و هر گروه فصلی از کتاب را برای کار تحقیق و پژوهش خود انتخاب کرد.
با توجه به سخت بودن مطالب کتاب در نیمسال دوم و زمان کمی که در اختیار داشتم احتمال افت نمرات دانشآموزان دور از انتظار نبود، اما نتیجه کار برای خودم بسیار جالب بود.
پس ایجاد عواملی که سبب یادگیری میشوند، مانند گروهبندی، تشویق دانشآموزان و همیاری و مشارکت آنها، استفاده از وسایل آموزشی مانند جعبه سنگ و کانیشناسی و فسیلشناسی و ساختن اسلایدها توسط خود دانشآموزان، کار تدریس در کلاس را آسانتر کرده است.
در این میان از نقش معلم بهعنوان بزرگترین نعمت و سرمایه جوامع بشری و عالیترین تجلیگاه خلقت الهی، نمیتوان چشمپوشی کرد (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ۱: فراوانی و درصد فراوانی دانشآموزان <TD>(رجوع شود به تصویر صفحه) </TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس مدل توماس گوردون، گوش دادن فعال، یعنی توجه دقیق و درک واضح از آنچه شخص میگوید.
در این میان، نقش معلم بهعنوان مدیر کلاس درس را نمیتوان در نظر نگرفت نمودار ۲: نمایش نتیجه امتحانات دانشآموزان در سالهای اخیر رسانههای گروهی بیش از پیش عملکرد نیروهای زمینشناسی و تأثیر محیط فیزیکی را در زندگی ما روشن کردهاند."