Abstract:
فرهنگ به عنوان سرمایه معنوی ومادی متراکم شده است که اصلی ترین عامل حفظ وتقویـت هویـت ملـی وتاریخی کشوروجامعه شناخته میشود ازحیث معنوی شامل ارزشها، هنجارها، رفتارها، بایدها ونبایدها واعتقادات ونگرشها وازحیث مادی (مشهود) شامل کالاها، خدمات، محصولات وابزارهای فرهنگی مثل کتاب، مطبوعات، هنر، سینما، زبان، آداب ورسوم سنتی وغیره است . از طرف دیگر، فضای ساختاری دانشگاه میتواند منتقل کننده ایدهها، ارزشها، هنجارها و اعتماد اجتماعی با ضمانت های اجرایی موثر به دانشگاهایان باشد از این رو دانشـگاه و نظـام آموزش عالی به عنوان یکی از کانونهای اصلی ایجاد، توسعه و ظرفیت سازی سرمایه اجتماعی در سطح جامعـه محسوب میشود. سرمایه اجتماعی مفهومی کلی است که از اجزای متفاوتی تشکیل شده است . در این تحقیـق ، سرمایه اجتماعی و تاثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر آن، در بین دانشجویان دانشگاه آزاد خلخال تحت بررس قرار میگیرد. و در اندازهگیری سرمایه اجتماعی، بعد اعتماد اجتماعی، و مشارکت اجتماعی، ومیزان مصرف کالاهای فرهنگی واعتماددانشجویان، به لایه های مختلف جامعه ، مورد بررسی قرار میگیرد. بـر اسـاس نتـایج کلـی ایـن پژوهش همبستگی بین عضویت در گروهها به عنوان مولفـه ، اعتماداجتمـاعی و مشـارکت اجتمـاعی بـه عنـوان مولفه های سرمایه اجتماعی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی تائید شد.افراد در سنین بالاوبعداز تشکیل خـانواده تمایل به گذران اوقات فراغت از طریق کالاهای فرهنگی دارند. ولی جوانان به علت روحیه استقلال طلبی و به قول زیمل حساب گرایانه و آزادی خواهی بیشترتمایل به مادی گرایی دارندو بدنبال مدها هستند، تا کالاهای مرتبط با فرهنگ .
Machine summary:
"بررسی جامعه شناختی رابطه سرمایه های اجتماعی، با میزان مصرف کالاهای فرهنگی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خلخال دکتر صمد عابدینی ١، قربان مولایی 2 چکیده فرهنگ به عنوان سرمایه معنوی ومادی متراکم شده است که اصلی ترین عامل حفظ وتقویـت هویـت ملـی وتاریخی کشوروجامعه شناخته میشود ازحیث معنوی شامل ارزشها، هنجارها، رفتارها، بایدها ونبایدها واعتقادات ونگرشها وازحیث مادی (مشهود) شامل کالاها، خدمات، محصولات وابزارهای فرهنگی مثل کتاب، مطبوعات، هنر، سینما، زبان، آداب ورسوم سنتی وغیره است .
براساس تحقیقات انجام یافته محققان، به رابطه بین سرمایه اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی اشاره شده است از آن جمله پیربوردیو که به ترجیح هـا ی فرهنگـی گـروه هـای گونـاگون جامعـه (بویژه طبقات و گروه های درون آنها) اشاره میکندو به تنوع ذایقه زیبا شناختی توجه دارد و میـان فرآوردههای گوناگون فرهنگی، ارزش متقاوت قایل شده است (ریتزر، ١٣٨٧: ٦٨٤).
جدول١ : جامعه آماری: انشجویان مقطع تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی ٩١-٩٠ دانشگاه آزاد اسلامی خلخال ردیف عنوان دانشکده مرد زن جمع حجم نمونه پزشکی - 336 336 45 علوم انسانی 417 292 709 94 فنی ومهندسی 832 99 931 124 علوم پایه ، هنر و کشاورزی 67 58 125 17 جمع 1316 785 2100 280 حجم نمونه دراین تحقیق ، با توجه بـه اینکـه کـل جامعـه آمـاری دردسـت میباشـد بااسـتفاده از فرمول کوکران(٢٨٠) نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نامتناسب است در این بررسی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد بطوریکه ٧ سؤال برای سنجش ویژگیهای فردی و خانوادگی طراحی شدند و ٩ سوال برای اندازه گیری نوع مصرف کالاهای فرهنگی و ١٣ گویه برای اندازه گیری میزان مصرف کالاهای فرهنگی و ٤٠ سوال بـرای انـدازه گیـری سـرمایه اجتماعی طراحی شد."