Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی نقش رسانه ها در ایجاد اعتماد اجتماعی در بین گروههای قومی خراسان شمالی در سال ١٣٩٠ انجام گرفته است . روش این پژوهش پیمایشی است واز نظر زمانی مقطعی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بر روی نمونه متشکل از ٤٠٠ نفر از بین ٨١١٥٢٧ نفر صورت گرفته است . در این پژوهش از آزمونهای پارامتری مانند ضریب همبستگی، رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است . یافته ها نشان میدهد که از بین متغیرهای مستقل (رسانه ، سن ، جنس ، تحصیلات و گروههای قومی) متغیری که تاثیر معنا داری بر اعتماد اجتماعی گروههای قومی دارد رسانه است . بر این اساس میتوان گفت رسانه به عنوان متغیرمستقل قدرت تبیین اعتماد اجتماعی گروههای قومی خراسان شمالی را دارد.
Machine summary:
"برای ایجاد همبستگی اجتماعی و بالا بردن میزان مشارکت ، همکاری و تعاون در جامعه ، بهره گیری از رسانه های جمعی اهمیت فراوانی دارد باید در نظر داشت انسان امروز، یک انسان اجتماعی است ، انسانی که به سبب تحولات عصرخود در برابر چشم اندازهای وسیعی قرار گرفته است که نیاز دارد نسبت به آنچه در اطراف خود میگذرد آگاه باشد که یکی از این راههای کسب آگاهی رسانه ها هستند(دالگران:١٣٨٠: ٦٨) تامپسون:جان تامپسون تعاملات رو در رو، عامل ترویج صمیمیت و تعاملات رسانه ای شده (مثل ایمیل ) مخرب صمیمیت ، فرض میشوند.
برای ایجاد همبستگی اجتماعی و بالا بردن میزان مشارکت ، همکاری و تعاون در جامعه ، بهره گیری از رسانه های جمعی اهمیت فراوانی دارد باید در نظر داشت انسان امروز، یک انسان اجتماعی است ، انسانی که به سبب تحولات عصرخود در برابر چشم اندازهای وسیعی قرار گرفته است که نیاز دارد نسبت به آنچه در اطراف خود میگذرد آگاه باشد که یکی از این راههای کسب آگاهی رسانه ها هستند(دالگران:١٣٨٠).
کمتر است لذا این فرضیه تایید میشود فرضیه دوم عبارت است ازاینکه بین گروههای قومی واعتماد اجتماعی(توسط رسانه ها) رابطه وجود داردو این فرضیه بر اساس نظریه کارل دویچ گرفته شده است و با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل واریانس یکطرفه چون سطح معنی داری آن از ٠٥.
فرضیه چهارم عبارت است ازاینکه بین تحصیلات فرد و اعتماداجتماعی گروههای قومی خراسان شمالی(توسط رسانه ها) رابطه وجود دارد با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل واریانس یکطرفه چون سطح معنی داری آن از ٠٥."