Abstract:
سایبرنتیک مفهومی شناخته شده در فرآیندهای سازمانی است که بهره گیری از آن در مدیریت دانش سازمانی اهمیت ویژه دارد. با توجه به نقش اطلاعات و دانش به عنوان ابزارهای اساسی توسعه و پویایی سازمانی، سایبرنتیک به سازمانها کمک میکند تا با مدیریت صحیح و علمی دانش ، راه را برای دستیابی به اهداف سازمانی فراهم سازد.در اینمقاله علاوه بر ارائه تعاریف متعددی از مفاهیم دانش و مدیریت دانش ، تاریخچه علم سایبرنتیک وکاربرد این علم در مدیریت دانش سازمانی به روش مطالعه کتابخانه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
Machine summary:
"مدیریت دانش علاوه بر جلوگیری از دوباره کاریها موجب افزایش همکاری و تعامل میان کارکنان یک سازمان گشته و نه تنها آنان را به شراکت در فعالیت های فکری و تولید دانش تشویق مینماید بلکه انگیزهای ایجاد میکند تا بدون دغدغه اطلاعات و دانش خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و علاوه بر نفع فردی که همان افزایش اطلاعات و دانش است ، بهره وری سازمانی را نیز موجب میشود.
در این بین برخی از افراد اطلاعات مورد نیاز شغل خود را قبل از ورود به سازمان و به طرق مختلف فرا گرفته اند که این موضوع بیشتر جنبه فردی دارد و بخش دیگری از این اطلاعات در فرآیند سازمانی حاصل میشوند، به عبارت دیگر فرد به واسطه کار در سازمان، اطلاعات و مهارتهایی را کسب میکند که به دلیل فرصت های ایجاد شده توسط سازمان به آنها دست یافته است .
ارتباط، کنترل و بازخورد سه عنصر اساسی در رویکرد سایبرنتیکی هستند که کاربرد آنان در مدیریت دانش سازمانی به اختصار توضیح داده میشود: ارتباط: سازمان اطلاعات و دانش مورد نیاز را با هدف برقراری ارتباط میان کارکنان خود به گونه ای سازماندهی میکند که همه افراد بتواند در یک ارتباط منطقی و با بهره گیری از دانش فردی و سازمانی با یکدیگر در ارتباط باشند و در تلاشی هدفمند ، به تحقق اهداف سازمانی کمک کنند.
بنابراین در این فرآیند سازمان باید به گونه ای دانش مورد نیاز خود را مدیریت و کنترل نماید که اطلاعات و دانش سازماندهی شده آنگونه که شایسته است نیاز اطلاعاتی افراد را برای فعالیت های سازمانی فراهم سازد."