Abstract:
طرح پژوهشی سند ملی آموزش و پرورش اولین اقدام در جهت تدوین نظام مند فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران است که در این مقاله بخش مبانی ارزش شناختی آن در جهت سنجش میزان واقع نگری و توانایی آن برای رویارویی با چالشهای جهانی همچون بحران اخلاقی ، مورد نظر قرار گرفته است . تبیین نسبیت گرایی اخلاقی به عنوان یکی از مبانی ارزش شناختی موجد بحران اخلاقی و سنجش توانایی سند ملی آموزش و پرورش به عنوان نمونه مدونی از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در رویارویی با چالشهایی این چنین محور اساسی بحث است که با روش تبیینی ـ تحلیلی انجام شده است . حاصل بحث بیانگر این است که چون مبانی ارزش شناختی سند ملی آموزش و پرورش ناظر بر غایت تعالی روحی و معنوی و تکوین کمال وجودی انسان و تحقق حیات طیبه است ، توان لازم را برای پیشگیری و اصلاح پارهای از اوضاع مخاطره انگیز اخلاقی و ارزشی داراست ؛ هرچند توان پیشگیرانه سند ملی آموزش و پرورش در حوزه مخاطرات اخلاقی بیش از توان اصلاحگرایانه آن است .
Machine summary:
"بنابراین به منظور سنجش استحکام نظریات بخش مبانی ارزش شناختی سند ملی آموزش و پرورش ناظر بر بند نهم از ملاکهای مورد نظر در تلفیق نتایج مطالعات نظری و تدوین فلسـفه تربیـت ، فلسـفه و رهنامـه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران یعنی «توانایی برای پشتیبانی از ارائـه ر هحلهـای واقع بینانه و کارامـد بـرای مهمتـرین چالشـها و بحرانهـای فعلـی و در پـیش روی نظـام آمـوزش و پرورش » (صادق زاده و همکـاران ، ١٣٨٧ب : ٩٠) و بـه عبـارتی سـنجش میـزان واقـع نگـری آن در رویارویی با معضلاتی چون بحران اخلاقی، روند ذیل پیش گرفته میشود: ١ ـ ارائه نظریات گوناگون در باب ارزش و اخلاق و نیز نسبیت گرایی و پیامـدهای نـاگوار آن در اخلاق ٢ ـ بررسی میزان توانایی سند در برخورد با مسائل مبتلابه عصر حاضر در اینجا بحران اخلاقی روش این پژوهش ، تبیینی ـ تحلیلی است ؛ لذا پس از تبیین آرای صاحبنظران اسـلامی در بـاب ارزش و اخلاق با استفاده و استناد به متون این حوزه و یا نقل قولهایی که از ایشان در کتابهای دیگر آورده شده است و تبیین ریشه های فلسفی بحران اخلاقی در نسبیت گرایی و نیـز بررسـی محتـوای "مبانی ارزش شناختی " سند ملی آموزش و پرورش به مقایسه و تحلیل ایـن نظریـات در ارتبـاط بـا موضوع بحران اخلاقی پرداخته خواهد شد."