Abstract:
اقتصاد گردشگری در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. افزون بر این بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند که می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصت ها و محدودیت های گردشگری، نقش موثری در توسعه مناطق شهری و در نتیجه توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی بر عهده داشته باشد. از این رو در اینجا سوال این است که پتانسیل ها و محدودیت های توسعه گردشگری شهر کدام است و چه راهبردهایی جهت توسعه گردشگری که منجر به توسعه ملی بشود، وجود دارد؟ به این منظور مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایش، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها به شیوه SWOT به ارائه راهبرد در جهت توسعه گردشگری منطقه زنجان رود پرداخته است. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که با توجه به توان ها و استعدادهای بالقوه گردشگری منطقه، آن می تواند به یک عامل توسعه درون زا تبدیل شود که خود نیاز به برنامه-ریزی جامع برای بازنمایی نقاط قوت، تقویت فرصت و مقابله با تهدیدات و ضعف ها را ضرورت می بخشد. لازم به ذکر است راهکارهای این پژوهش در بهینه سازی وضع موجود و ساماندهی صنعت گردشگری در این استان می باشد.
At present، tourism has attracted much more attention as an economic tool throughout the world. In addition، many policy makers and planners consider tourism industry as a main sustainable development tool which shall be involved in the urban development providing there are calculated and appropriate planning and recognizing opportunities and limitations in this regard.
Hence، the question is: What are the potentials and limitations in the city? What are the guidelines conclusive to tourism especially at national level? To this end، the present paper tries to combine strategies as for tourism development in Zanjanroud taking survey and field study using SWOT model. The results show that due to tourism potentials and capabilities in Zanjanroud. It can be an endogenous development tool requiring a comprehensive planning through SWOT spots.