Abstract:
پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی رابطه بین عوامل آموزشی و افت تحصیلی می پردازد. نمونه آماری از میان دانش آمـوزان پـسر آموزشـگاه هـای راهنمایی ناحیه ٤ استان قم در سـال تحـصیلی ٨٨ – ١٣٨٧ بـا اسـتفاده از فرمول به دست آمده است . روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده است به این صورت که از میان افراد، نمونه ها به صورت تصادفی مورد مطالعه قـرار گرفته است . ابزار اصلی در این پـژوهش ، پرسـشنامه مـی باشـد کـه پایـایی و روایی آن تایید شده است . در این تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضهای تحقیق اسـتفاده شـده اسـت کـه یه بدین منظور از نرم افزار SPSS استفاده شـد. نتـایج بدسـت آمـده از بررسـی فرضیات نشان می دهد که میان عوامـل آموزشـی و افـت تحـصیلی در میـان دانش آموزان پسر آموزشگاه های راهنمایی ناحیه ٤ استان قم رابطه معناداری وجود دارد و نیز میان تشویق و تنبیـه ، کـم تـوجهی بـه تفـاوت هـای فـردی دانــش آمــوزان و محــیط آموزشــی نامناســب بــا افــت تحــصیلی در میــان دانش آموزان پسر آموزشگاه های راهنمایی ناحیه ٤ استان قم رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
"تحلیل های آماری مربوط به آزمون فرضیه ها، به طـور خلاصـه در جـدول زیر آورده شده است : جدول ١: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه Sig نتیجه فرعی ١ فرعی ٢ میان تشویق و تنبیه و افت تحصیلی در میان دانش آموزان پسرآموزشگاه های راهنمایی ناحیه ٤ استان قم رابطه معناداری وجود دارد.
Spearman و نیزمیان تشویق و تنبیه ، کم توجهی به تفـاوت هـای فـردی دانـش آمـوزان و محـیط آموزشـی نامناسب با افت تحصیلی در میان دانش آموزان پسرآموزشگاه های راهنمایی ناحیه ٤ اسـتان قـم رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج بدست آمده از بررسی فرضیات این تحقیق ، نشان می دهد که میـان عوامـل آموزشـی و افت تحصیلی در میان دانش آموزان پـسرآموزشـگاه هـای راهنمـایی ناحیـه ٤ اسـتان قـم رابطـه معناداری وجود دارد و نیزمیان تشویق و تنبیه ، کم توجهی به تفاوت های فردی دانـش آمـوزان و محیط آموزشی نامناسب با افت تحصیلی در میان دانش آمـوزان پـسرآموزشـگاه هـای راهنمـایی ناحیه ٤ استان قم رابطه معناداری وجود دارد.
ممکن است کـه فقر، خود نتیجه عوامل و متغیرهای زیادی باشد ولی شکاف طبقاتی را موجـب مـی شـود کـه در نتیجه آن تفاوت هایی در رشد و تکامل تفکر، زبان ، رفتار و نگرش افراد بروز می نمایـد و علایـق و انگیزه های پیشرفت آنان را تحت تأثیر قرار می دهد و همه این عوامـل بـرای پیـشرفت تحـصیلی افراد و عدم آن اهمیت زیادی دارد (امین فر، ١٣٦٧، ص١٤)."