Abstract:
مقاله حاضر به شناسایی ساختار و عملکرد صنعت خودرو در طـول دوره ١٣٨٦- ١٣٧٩ می پردازد و نشان می دهد، نسبت تمرکز دو بنگاه برتر بـین ٩٩.٢١-٧٧.٩٣، شاخص هرفیندال - هیرشـمن بـین ٤٩٥٣-٣٦٢٥، مقـدار شـاخص آنتروپـی بـین ٠.٤١٥- ٠.٤٨٨ در نوسان بوده اند که ارقام شـاخص هـای محاسـبه شـده مربوطـه تایید کننده درجه تمرکز بالا در این بـازار مـی باشـند. همچنـین هزینـه اجتمـاعی (رفاهی ) انحصار متناظر با این بازار نیز با به کارگیری روش کالین و مولر در سـال ١٣٨٦ اندازه گیری شد و نتایج نشان داد که رفاه از دست رفتـه ناشـی از انحـصار (هزینـه اجتمـاعی انحـصار) در سـال ١٣٨٦، معـادل ٢٦ درصـد از ارزش فـروش محصول در این بازار می باشد.
This study focuses on the structure and performance of automobile industry during1998-2007 in Iran. According to the results of the analysis، the indices between two top enterprises are fluctuated between 77/93-99/21 based on Concentration Index، between 3625-4953 as per Herfindhal-Hireshman Index، and between 0/415-0/488 based on the Entropy Index. From the calculated indices figures، it can be proved that the concentration level is very high in the market. Moreover، social cost or welfare loss of monopoly in the same market is measured by the use of Cowling & Muller Methods in 2007. Due to the analysis، firstly، the functional cost of sedan automobile has been estimated in the format of collating one sample data by separating 5 major institutes and the manufacturer of vehicle including: Iran khodro، Saipa، Pars khodro، Bahman Group، Moratab in time intervals from 2000 to 2007. Result indicates welfare loss، due to monopoly، was 26% of the product sale in this market in 2007 representing a high amount of concentration.
Machine summary:
"در خلال این بررسی اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا سـاختار بـازار خودرو سواری ایران انحصاری است ؟ در جهت شناسایی ساختار بازار بـا بـه کـارگیری منحنی تمرکز، ابتدا تصویر کلی از این بازار ارائه شده است و سپس شاخص های نسبت تمرکز، هرفیندال -هیرشمن ، آنتروپی در طول دوره ١٣٨٦-١٣٧٧ به منظور محاسبه تمرکز به کار گرفته شده اند.
این مقاله به دنبال این پرسش است که آیـا سـاختار بـازار خـودرو سواری ایران انحصاری است ؟ در ادامه بحث بدین سوال پاسخ داده می شود که نتیجه ساختار ناقص بازار (شـرایط انحصاری ) در خصوص رفاه اجتماعی چیست ؟ در این بخش با هدف شناسـایی نتـایج عملکرد صنعت با به کارگیری روش کالین و مولر و اسـتفاده از داده هـای مربـوط بـه ٥ شرکت اصلی تولید کننده خودرو سواری در دوره زمانی ٨٦-١٣٧٩ به محاسـبه هزینـه اجتماعی انحصار در سال ١٣٨٦ پرداخته می شود.
خطای ناشناخته] ٤- جمع بندی و پیشنهادها در این مقاله ابتدا با رسم منحنی تمرکز، ساختار بـازار خـودرو سـواری ایـران و میـزان نابرابری بنگاه ها در این بازار به تصویر کشیده شد و سپس به استناد سه شاخص اندازه - گیری تمرکز مجموع سهم چند بنگاه برتر، هرفیندال - هیرشمن و آنتروپی محاسبه شـده طی بازه زمانی ٨٦-١٣٧٧ برای بازار خودرو سواری ایران روشن گردید که انحصار در این بازار حاکم است ."