Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی و توصیف تاثیر رسانه ها بر ورزش همگانی و تفریحی می باشد. روش پژوهش این تحقیق توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جهت تعیین پایایی پرسشنامه از بخش کوچکی از جامعه آماری استفاده و از طریق آلفای کرونباخ در سطح 05/0 پایایی پرسشنامه ورزش همگانی 86/0 بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش ، شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان فدراسیون ورزش همگانی و اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل می دادند. در این پژوهش به علت اینکه تعداد افراد جامعه با توجه به توصیفی بودن پژوهش محدود می باشند، نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار200 نفر تعیین گردیدروش تجزیه و تحلیل داده ها شامل آمار توصیفی و آزمون های استنباطی مانند آزمون کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه(t تک نمونه) و آزمون کروسکال والیس می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد اختصاص ورزش صبحگاهی به عنوان یکی از برنامه های رادیو و تلویزیون و وجود برنامه های رادیویی وتلویزیونی برای آموزش و ترویج ورزش همگانی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر فرهنگ مردم برای بالا بردن میزان فعالیت بدنی موثر می باشد و از طرفی عدم تبلیغات موثر در رسانه ها و ضعف در بهره گیری از فناوری روزآمد برای آموزش مربوط به ورزش همگانی می توانند اثر منفی بر توسعه ورزش همگانی و تفریحی داشته باشد.
The aim of this study concerns describing the impact of media on public and recreational sport. The methodology of this study is descriptive and analytical with the purpose of being applied، as well. The data were collected by library research and the researcher-composed questionnaire. To determine the reliability of the questionnaire، a small part of the population was employed and Cronbach's alpha with a level of 0.05 was conducted to obtain a reliability of 0.86.The study population included staff and operational managers of Youth and Sports Ministry، experts Federation of Sport and Physical Education experts and informed faculty members. In this study، because the number of individuals with respect to the descriptive nature of the research were limited ، the sample consisted of 200 subjects. The data analysis included both descriptive and inferential statistics such as Kolmogorov -Smirnov test، one-sample t-test (to compare the mean of one society) and Kruskal-Wallis test. The results of this study showed that a assigning morning exercise as one of the television and radio programs has an indispensible role in educating and promoting people culture to raise the level of physical activity. In contrast، lack of effective advertising in media and poor use of up-to-date technology for teaching public sport can have a negative effect on the development of sport and recreation.
Machine summary:
نتایج این پژوهش نشان داد اختصاص ورزش صبحگاهی به عنوان یکی از برنامههای رادیو و تلویزیون و وجود برنامههای رادیویی و تلویزیونی برای آموزش و ترویج ورزش همگانی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر فرهنگ مردم برای بالا بردن میزان فعالیت بدنی موثر میباشد و از طرفی عدم تبلیغات موثر در رسانهها و ضعف در بهرهگیری از فناوری روزآمد برای آموزش مربوط به ورزش همگانی میتوانند اثر منفی بر توسعه ورزش همگانی و تفریحی داشته باشد.
جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان فدراسیون ورزش همگانی و اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل میدادند در این پژوهش به علت اینکه تعداد افراد جامعه با توجه به توصیفی بودن پژوهش محدود میباشند، نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید.
رسانهها امروزه تاثیر شگرفی بر تشویق مردم به انجام ورزش همگانی و فعالیتهای بدنی تفریحی گذاردهاند و این پس از دهه 1950 و بهرهگیری ورزش از رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون سبب اقبال بیسابقه جامعه از ورزش شده است.
در پژوهشی دیگر،</رجوع شود به تصویر صفحه> قیامیراد (1387) به این نتیجه رسید که عملکرد رسانههای گروهی در بخش ورزش همگانی با اهداف تربیتبدنی همسو نبوده، اما در بخش ورزش قهرمانی همسوست.
در پژوهشی دیگر، قیامیراد (1387) به این نتیجه رسید که عملکرد رسانههای گروهی در بخش ورزش همگانی با اهداف تربیت بدنی همسو نبوده، اما در بخش ورزش قهرمانی همسو است.