Abstract:
افزایش ضریب نفوذ استفاده از موبایل در ایران به بیش از 79 %، پتانسیل بالقوهای را برای ارائهخدمات ارزش افزوده سیار در کشور فراهم آورده است. موفقیت شرکت های ارائه دهندهخدمات ارزش افزوده، به صورت جدی به میزان نوآوری آن ها و پذیرش این نوآوری ها توسطمصرف کنندگان بستگی دارد. لذا این تحقیق، سعی دارد تا به شناسایی و تعیین میزان تأثیرعوامل درون و برون سازمانی بر میزان پذیرش نوآوری خدمات ارزش افزوده توسط مشتریانبپردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل خدمات ارزش افزوده موبایلی است که بیش از یکسال از ارائه آن ها به بازار می گذرد. به منظور بررسی این رابطه، پس از انجام مطالعات اکتشافیو ارائه مدل پیشنهادی، اقدام به پیمایش و تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از نمونه تصادفیانتخاب شده که شامل 53 خدمت ارزش افزوده ارائه شده توسط شرکت های مختلف بود، شد ودر ادامه با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری )حداقل مربعات جزئی( روابط میانمتغیرهای تحقیق و شدت آن ها موردبررسی و تائید قرار گرفت. درنهایت با تأیید رابطه قویمیان عوامل برون سازمانی و پذیرش نوآوری و همچنین رابطه متوسط میان عوامل فناورانهدرون سازمانی و پذیرش نوآوری های مرتبط با خدمات ارزش افزوده موبایل، ضمن ارائه نتایجو دستاوردهای تحقیق، پیشنهاد هایی جهت استفاده مدیران و کارشناسان حوزه خدمات ارزش افزوده موباایل در ایران مطرح شد.
Machine summary:
"تحقیقات انجام شده پیرامون عوامل مؤثر بر انتخاب سرویس های ارزش افزوده توسط مصرف کنندگان استخراج شده از (صالحی، ١٣٩٣) ردیف عامل 1 تمایلات ، پیش فرض ها، درک فردی و حالات کلی رفتاری مصرف کننده 2 ویژگیهای جمعیت شناختی 3 فشارهای اجتماع و افراد گروه 4 کیفیت خدمات ارائه شده (سادگی، مفید بودن ) 5 توجه به ابعاد فرهنگی 6 پذیرش خود رسانه موبایل 7 مرتبط و قابل اعتنا بودن محتوا 8 سطح اعتماد نسبت به ارائه دهنده خدمات تجارت سیار و بیسیم 9 موضوعی که در آن از تجارت سیار استفاده شده است 10 اجازه کاربر و کنترل او روی محتوا و موضوع 11 ارزش اطلاعات و سرگرم کنندگی 12 اطلاع رسانندگی و اعتبار اطلاعات منتقل شده 13 حساسیت مصرف کننده به قیمت و درگیر بودن او در بازار 14 ارتباطات از طرف یک شخص خاص و نه شرکت 15 تمایلات مشتریان به خود موبایل بااین وجود تحقیقات کمی در مورد عواملی که به نوعی در حیطه انتخاب و اختیارات ارائه دهندگان خدمت هستند، صورت گرفته است ."