Abstract:
هدف: شناسایی عوامل رفتاری، فرهنگی، و سازوکارهای ثبت تجارب مدیران در مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. روش/ رویکرد پژوهش: بهروشپیمایشی، نظر 17 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد شاغل در معاونت اسناد آستان قدس رضوی را با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته بررسی کرده است. یافتهها: در متغیرهای عوامل رفتاری و فرهنگی، میان وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معنادار است. براساس اولویتبندی عوامل رفتاری و فرهنگی در وضع موجود، به جز متغیر "پشتیبانی و مدیریت مدیران رده بالاتر"، سایر متغیرها از درجه اهمیت پایینتری برخوردارند و "پرداخت پاداش" کمترین درجه اهمیت (5/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، متغیر "تحولگرایی یا پویایی افراد جهت بهبود وضع موجود" دارای بالاترین اهمیت (1/6 درصد) است. در اولویتبندی سازوکارهای ثبت تجربه در وضع موجود، متغیر "برگزاری نمایشگاهها/ کارگاههای آموزشی" بالاترین (9/2 درصد) و متغیر "تعیین روز یا هفته معرفی تجربه و صاحبان تجربه" پایینترین رتبه (9/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، "ایجاد مراکز تخصصی مستندسازی در سازمانها براساس مأموریتهای محوله" و انتقال تجربیات کارکنان قبل از بازنشستگی به افراد جانشین" در بالاترین سطح (4/4 درصد)، و متغیر "تهیه بروشورها و کاتالوگها" در پایینترین رتبه (4 درصد) قرار دارد. نتیجهگیری: مدیران بهصورت فردی به ثبت تجارب خود تصمیم میگیرند؛ در حالی که نگرش مثبت به این کار در بلندمدت به رفتار و تکرار آن به فرهنگی سازنده تبدیل خواهد شد.
Machine summary:
"نتایج پژوهش احمدی ، الهی ، و صالحی (١٣٨٧) در بررسی عوامل رفتاری و فرهنگی ، و سازوکارهای ثبت تجارب مدیران نشان داد، در وضع موجود، متغیرهای رفتاری و فرهنگی لازم برای مستندسازی تجارب مدیران و سازوکارهای ثبت تجربه در کشور کمتر از حد متوسط است و توجه چندانی به آنها نمی شود.
نتایج این پژوهش ها نشان می دهد، با وجودی که به مدد شیوه های مدیریتی می توان به تدوین فنون مستندسازی دست زد و بیشتر سازمان ها به لحاظ زیرساخت های مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در وضعیت نسبتا خوبی به سر می برند، اما توجه چندانی به سازوکارهای ثبت تجربه ها نمی شود.
مدل مفهومی پژوهش (برگرفته از: احمدی ، الهی ، و صالحی ، ١٣٨٧) یافتها نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل وضعیت عوامل رفتاری و فرهنگی مؤثر در ثبت تجارب مدیران و کارشناسان ارشد مرکز اسناد، در وضعیت موجود و مطلوب در جدول ١ آمده است .
افزون بر این ، یافته ها نشان می دهد که در میان متغیرهای مختلف "پرداخت پاداش " کمترین اهمیت را در وضع موجود به خود اختصاص داده است ، در حالی که به نقل از احمدی ، الهی ، و صالحی (١٣٨٧) پاداش یک عامل انگیزشی برای فعالیت های مستندسازی به شمار می آید.
وضعیت تسهیم دانش به عنوان مرکز ثقل مدیریت دانش و یک گام قبل از مستندسازی در مرکز اسناد و نیز علاقه جامعه پژوهش در مؤلفه های رفتاری ، فرهنگی ، و سازوکارهای ثبت تجارب مدیران در وضعیت مطلوب ، نشان از اهمیت این موضوع و فرهنگ سازمانی بالای این موضوع در مرکز اسناد دارد."