Abstract:
ه مزمان با توسع هی علم و تکنولوژی، استفاده از رو شهای مدرن در کسب سریع اطلاعات، درزنجیر هی تأمین مواد غذایی نیز این گسترش در چند ده هی گذشته شتا ب یافته است که در اینیکی از رو شهای تعیی نکننده برای (RFID) خصوص روش شناسایی از طریق فرکان سهای رادیویییکی از بهترین را هح لهای RFID بهبود مزیت رقابتی شرک تها ب هشمار م یرود. استفاده از سیستمممکن است که به مدیریت زنجیر هی تأمین در حل مشکلات لجستیکی کالاهای فاسدشدنی کم کهایفراوانی خواهد کرد. هدف این تحقیق شناسایی و اولوی تبندی موانع و چال شهای موجود در توسع هیدر زنجیر هی تأمین مواد غذایی است. در این تحقیق از رو شهای تحلیل سلسل همراتبی RFID فناوریاهمیت نسبی هریک FAHP استفاده شده است؛ بدین صورت که با استفاده از QFD و ( FAHP) فازیاوزان و رتب ههای موانع و QFD از معیارهای زنجیر هی تأمین مواد غذایی تعیین و سپس با استفاده ازدر زنجیر هی تأمین مواد غذایی محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد هاند RFID چال شهای توسع هیکه بعد نبود استانداردها دارای بیشترین وزن در میان دیگر ابعاد است. پس از آن، ابعاد مسئل هیامنیت داد هها، قیمت بالا، تداخل فرکان سها، هزین هی یکپارچ هسازی سیستم، زیرساخ تهای نر مافزاری وسخ تافزاری، سازگاری سیستم در زنجیر هی تأمین و مشکلات اجتماعی ب هترتیب بیشترین وزن را دارند
Machine summary:
"٢٨ مقدمه فناوری RFID (شناسایی از طریق فرکانس های رادیویی )١ مشتمل بر یـک سیسـتم ردیـابی است که در آن به طور معمول از تـگ هـا٢ ( چیـپ هـایی الکترونیکـی کـه روی محصـول یـا بسته بندی آن قرار می گیرند) برای انتقال داده ها به یک گیرنده ی بی سیم با قابلیـت اتصـال به کامپیوتر استفاده می شود.
هـم زمـان بـا توسـعه ی علـم و تکنولوژی استفاده از روش های مدرن در کسب سریع اطلاعات در مدیریت زنجیره ی تـأمین نیز در چند دهه ی گذشـته شـتاب پیـدا کـرده کـه در ایـن بـاره روش شناسـایی از طریـق فرکانس های رادیویی (RFID) یکی از روش هـای تعیـین کننـده بـرای بهبـود مزیـت رقـابتی شرکت ها به شمار می رود[٢٣].
ایـن مسئله سبب می شود که فناوری RFID طراحی شده برای یک کمپانی یا شـرکت ، تنهـا در همان شرکت قابل استفاده باشد و برچسـب هـای موجـود بـر روی محصـولات یـک کمپانی (مثلا تأمین کننده ) ممکن اسـت از سـوی کمپـانی دیگـر (مـثلا تولیدکننـده ) خوانده نشود که این امر مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.
با توجه به اینکه بعد اسـتاندارد و مشخصـات بـین المللـی دارای بیشـترین تأثیر در توسعه ی RFID است ، بنابراین به این فروشگاه ها توصیه می شود ایـن حـوزه را که شامل استفاده کردن از فرکانس های استاندارد، سازگاری و رعایت استانداردهای بین المللی برای داده ها است تقویت کنند."