Abstract:
این پژوهش در راستای ارائه مدلی جهت ارزیابی عوامل موثر بر اخلاق کاری معلمان مقاطع سه گانه تحصیلی انجام شده است . روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقاطع سه گانه تحصیلی استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران به تعداد ٤٠٠ نفر تعیین که به طور تصادفی طبقه ای از ١٠ منطقه آموزشی استان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات مشتمل بر سه پرسشنامه (یک پرسشنامه استاندارد و دو پرسشنامه محقق ساخته ) است . پرسشنامه اول (OWEI)١ یک پرسشنامه استاندارد بوده و روایی صوری و محتوایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته ، ولی پرسشنامه های بعدی از نوع محقق ساخته بوده و جهت آگاهی از پایایی آن بر روی نمونه ٣٠ نفری اجرا و از طریق ضریب آلفای کرانباخ معادل ٩٥% مورد تایید قرار گرفته است . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (درصد، میانگین ) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون t برای دو گروه مستقل ، تجزیه و تحلیل واریانس ، تحلیل عاملی و آزمون فریدمن ) استفاده شد. یافته های پژوهش ٤ عامل را تحت عنوان عوامل فردی ، اجتماعی ، سازمانی ـ مدیریتی ، اعتقادی ـ ارزشی موثر بر اخلاق کاری معلمان معرفی کرد. در نهایت مدلی مشتمل بر ٥ بخش طراحی و با درجه تناسب ٨٠ درصد به تائید ٣٠ نفر از صاحب نظران و متخصصان دانشگاهی و ذی ربط رسید.
Machine summary:
"05 با توجه به جدول شماره ٩ چون t محاسبه شده در متغیرهای جنس و تأهل بزرگ تر از t جدول با درجه آزادی ٣٩٨ است ؛بنابراین با ٩٥ درصد اطمینــان می توان گفت که بین میانگین های اخلاق کاری معلمان متأهل و مجرد تفاوت معنی داری وجود دارد.
چون t محاسبه شده در هر دو متغیر پایگاه اجتماعی شغل معلمی و وجود تشکل های صنفی بزرگ تر از t جدول با درجه آزادی ٣٩٨ است ؛ بنابراین با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت که بین پایگاه اجتماعی شغل معلمی و وجود تشکل های صنفی با اخلاق کاری معلمان مقاطع سه گانه تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.
چون t محاسبه شده در هر چهار متغیر ساختار سازمانی غیر رسمی ، عدالت سازمانی ، مشارکت در تصمیم گیری ها و ارزشیابی از عملکرد از t جدول بزرگ تر است ؛بنابراین با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت که بین عوامل سازمانی ـ مدیریتی و اخلاق کاری معلمان همبستگی معنی داری وجود دارد.
٩٦٠ با توجه به جدول شماره ١٣ چون t محاسبه شده بزرگ تر از t جدول در هر دو متغیر نگرش اعتقادی و نگرش ارزشی به شغل معلمی است ؛ بنابراین با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت که بین عوامل اعتقادی ـ ارزشی و اخلاق کاری معلمان همبستگی و رابطه معنی داری وجود دارد."