Abstract:
یکی از سوالاتی که در حوزه مدیریت برای سازمان ها و پژوهشگران مطرح می باشد، رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت دانش است . هدف از انجام پژوهش حاضر، یافتن پاسخ برای این پرسش است که آیا بین هوش هیجانی مدیران و مدیریت دانش رابطه وجود دارد؟ جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت ایران در شهر تهران است . بنابراین ٤٠٠ نفر از مدیران ، رئیسان و سرپرستان و ١٢٠٠ نفر از کارمندان تحت نظر آن ها با مسئولیت های متفاوت در ١٤ شرکت تحت پوشش صنعت نفت را در بر می گیرد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که بر اساس آن تعداد ١٩٥ نفر مدیر، رئیس یا سرپرست از بین ١٤ شرکت زیرمجموعه صنعت نفت به روش تصادفی چند مرحله ایی انتخاب شدند. همچنین به ازای هر مدیر، رئیس یا سرپرست ٣ نفر از کارمندان آن ها که شامل ٥٣٠ نفر بودند، به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. پرسش نامه هوش هیجانی بین مدیران ، رئیسان و سرپرستان توزیع و پرسشنامه مدیریت دانش بین کارمندان اجرا شد. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی از نظر روش ، توصیفی از نوع همبستگــی و از نظر نوع تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده ، که در آمار توصیفی از نما، مین ، میانگین ، مد و در آمار استنباطی از روش رگرسیون چند متغیره خطی استفاده شده . جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش میدانی - مطالعه کتابخانه ای و پرسش نامه هایی بدین شرح استفاده شده است . پرسش نامه هوش هیجانی سیبر یا شرینگ که آلفای کرونباخ آن برابر با ٠.٨٣ شده است . پرسش نامه مدیریت دانش سالیس و جونز١ (٢٠٠١) که روایی و پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با ٠.٩٨ تعیین شده است . نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی نشان داد که ارتباط بین متغیرهای «هوش هیجانی » و «مدیریت دانش » معنی دار نیست . درحالی که بین متغیرهای «ابعاد هوش هیجانی » با «مدیریت دانش » همبستگی ضعیفی وجود دارد.
Machine summary:
"هدف از انجام پژوهش حاضر، یافتن پاسخ برای این پرسش است که آیا بین هوش هیجانی مدیران و مدیریت دانش رابطه وجود دارد؟ جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت ایران در شهر تهران است .
نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر بیان می دارد ارتباط بین ابعادهوش هیجانی با مدیریت دانش دارای همبستگی ضعیفی می باشد که در پژوهش هوش هیجانی و عملکرد اثر بخش ، امینی (١٣٨٣) نیز این چنین آمده است که ، توانایی به کارگیری هیجانات یا تولید هیجان ها برای تسهیل حل مسئله در کارایی اعضای گروه نقش مهمی را ایفا می کند.
پژوهش سات هوف ١ (٢٠٠٩) حمایت قوی اثر مثبت شاخص خودآگاهی از ابعاد هوش هیجانی بر رفتار سازمانی را نشان می دهد که با ارتباط معنی دار خودآگاهی بر بعد مدیریت و رهبری که یکی از شاخص های مدیریت دانش است ، همسومی باشد؛ با این تفاوت که یه ازای یک واحد تغییر در شاخص خودآگاهی بر مدیریت دانش اثر کاهشی دارد.
بنابراین می توان بیان کرد که نتیجه به دست آمده با نتیجۀ پژوهش حاضر که مبنی بر این است که ارتباط بین هوش هیجانی و مدیریت دانش معنی دار نیست ، همسو می باشد.
هدف از انجام پژوهش حاضر یافتن پاسخ برای این پرسش است که آیا بین هوش هیجانی مدیران و مدیریت دانش رابطه وجود دارد؟ 1- Alstone 2- Sharon روش این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی از نظر روش ، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است ."