Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی و تعیین دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس کشور در ابعاد فنی، انسانی و ادراکی با روش پیمایشی در سطح ملی اجرا شده است . جامعه آماری کلیه مدیران مدارس سراسر کشور در سال تحصیلی٨٤-٨٣ به تعداد ٩٨١١٨٠ نفر و نمونه آماری با کمک جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی ط بقه ای به تعداد ٢٠٣٠ نفر انتخاب شده اند. نتایج بدست آمده نشان می دهد که دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس در بعد فنی شامل : ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،کاربرد کامپیوتر در آموزشگاه ، سمینار بررسی روش های مقابله با افت تحصیلی،برنامه ریزی درسی و آموزشی،تکنولوژی آموزشی،آیین نامه ها و دستورالعمل های مدارس ،ارزشیابی از عملکرد کارکنان ،مدیریت جلسات و شوراهای مدرسه ، روش ها و فنون تدریس ، حسابداری و بودجه نویسی در آموزشگاه ، مدیریت آموزشی، ایمنی و بهداشت در مدارس ، فعالیت های فوق برنامه در مدارس ، هدایت تحصیلی و شغلی، آیین نگارش و مکاتبات اداری، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ، نظ ارت و راهنمایی تعلیماتی و فناوری اط لاعات و ارتباط ات .دربعد انسانی شامل :روش های تربیت دینی دانش آموزان ،روابط انسانی در آموزشگاه ، کاربرد روان شناسی در مدیریت ،مسائل و مشکلات جوانان و نوجوانان ،بهداشت روانی، روان شناسی تربیتی، مدیریت مشارکتی،اخلاق و تربیت اسلامی، روان شناسی اجتماعی در تعلیم و ١. این مقاله برگرفته شده ازطرح پژوهشی «بررسی وتعیین دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس کشور» که به سفارش وزارت آموزش وپرورش ،زیرنظرپژوهشکده تعلیم وتربیت وبانظارت دکترعلی اصغرفانی عضوهیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ،درسطح ملی توسط نویسنده مقاله ، اجراشده است .
Machine summary:
"نتایج بدست آمده نشان می دهد که دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس در بعد فنی شامل : ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،کاربرد کامپیوتر در آموزشگاه ، سمینار بررسی روش های مقابله با افت تحصیلی،برنامه ریزی درسی و آموزشی،تکنولوژی آموزشی،آیین نامه ها و دستورالعمل های مدارس ،ارزشیابی از عملکرد کارکنان ،مدیریت جلسات و شوراهای مدرسه ، روش ها و فنون تدریس ، حسابداری و بودجه نویسی در آموزشگاه ، مدیریت آموزشی، ایمنی و بهداشت در مدارس ، فعالیت های فوق برنامه در مدارس ، هدایت تحصیلی و شغلی، آیین نگارش و مکاتبات اداری، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ، نظ ارت و راهنمایی تعلیماتی و فناوری اط لاعات و ارتباط ات .
یافته های تحقیق : ١- دانش و مهارت های فنی مورد نیاز مدیران مدارس کدامند ؟ نتایج آزمون دو جمله ای ٤ نشان می دهد که مدیران مدارس به ترتیب ، به دانش و مهارت های فنی زیر نیاز دارند : ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،کاربرد کامپیوتر در آموزشگاه ،سمینار بررسی روش های مقابله با افت تحصیلی،برنامه ریزی درسی و آموزشی،تکنولوژی آموزشی،آیین نامه ها و دستورالعمل های مدارس ، آیین و فنون سخنوری،ارزشیابی از عملکرد کارکنان ،مدیریت جلسات و شوراهای مدرسه ، روش ها و فنون تدریس ، حسابداری و بودجه نویسی در آموزشگاه ، مقدمات مدیریت آموزشی، ایمنی و بهداشت در مدارس ، فعالیت های فوق برنامه در مدارس ، روان شناسی عمومی، هدایت تحصیلی و شغلی، آیین نگارش و مکاتبات اداری، زبان عمومی و تخصصی، روش های آماری در علوم تربیتی، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ، نظ ارت و 1."