Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد معلمان است .نمونه پژوهش ٣٩٥ نفر معلم و ١٤٠ نفر مدیر به روش تصادفی ط بقه ای از بین ٤٥٠٨ نفر معلم و مدیر آموزش و پرورش شرق استان تهران تامین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته بود که پایایی آن ها از ط ریق اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برای پرسشنامه ذهنیت فلسفی برابر با ٠.٩١١ و پرسشنامه عملکرد برابر ٠.٨٩١ به دست آمد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباط ی استفاده شده است که نتایج حاصل از همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون نشان داد که : ارتباط معناداری بین )ذهنیت فلسفی مدیران ( و )عملکرد معلمان ( وجود دارد. به عبارتی توان پیش بینی )عملکرد معلمان ( از ط ریق )ذهنیت فلسفی مدیران ( وجود دارد.
Machine summary:
"مدیران با اندیشه وتفکر ژرف نگر و عمیق ، نگرش سیستمی و جامع ، تفکر علمی و نقاد، و آنان که به موارد خاص در ارتباط با زمینه های وسیع مینگرند، تصویر بزرگ را مدنظ ر داشته و خود را در چهارچوب موارد جزیی و خاص محدود نمیکنند، اهداف آنی را به اهداف آتی ارتباط میدهند و بر عواط ف و احساسات در مقابل فشار امر فوری غلبه میکنند، قدرت تعمیم خلاق را به کار میبرند و در مقابل جنبه های نظ ری شکیبایی نشان داده و ملاحظ ات نظ ری موارد خاص را به عنوان اجزای یک کل در نظ ر دارند و به ط ور کلی جامع نگر هستند و مدیرانی که مسائل و اموری را که دیگران بدیهی تلقی میکنند، مورد سؤال قرار میدهند و به دیگران هم اجازه انتقاد و زیر سؤال بردن اعمال خود را میدهند، از جبر امور رهایی یافته و افکار و نظ ریات اساسی را به عنوان کلیدهای حل مسایل در دامنه ای وسیع ملاحظ ه میکنند، به معانی تلویحی و ربط امور حساس هستند و به نقش نظ ریه در همه امور حتی علمیترین امور رسمیت میدهند و انتظ ارات را بر یک جریان فرضیه استنتاجی- قیاسی مبتنی میکنند و به ط ور کلی از تعمق و ژرف نگری بهره مندند و سرپرستانی که تحت شرایط تازه ، در موقعیت های به ظ اهر مشابه و در برابر فشارهای عاط فی و احساسی از جمود فکری و روانی رها شده اند و در افکار و عقاید خود جمود و تحجر نشان نمیدهند و در تجارب خود تجدید نظ ر میکنند، افکار و عقاید را بدون توجه به این که گوینده و صاحب نظ ر آن چه کسی است ، بررسی، مطالعه و ارزش سنجی می کنند و به مسایل از جهات متعدد توجه دارند و از دو مقولگی و دو جهت رفتن پرهیز میکنند و با مشاهده وضع تازه در قضاوت خویش تجدیدنظ ر میکنند و در یک عبارت انعطاف پذیر هستند و به ط ور کلی آن مدیرانی که از ذهنیت فلسفی برخوردارند، توان مقاومت در مقابل فشار امر فوری را افزایش داده و مانع تصمیم گیری عجولانه میگردند و زمینه را برای تصمیم گیری درست و به موقع و نتیجه گیری مطلوب افزایش میدهند و میتوانند در امور سازمانی و روابط انسانی، بهبود کیفیت و کمیت کار، هدایت و راهنمایی امور سازمان در گردش کار و تحقق اهداف سازمانی و پیشبرد آن بکوشند."