Abstract:
متون وحیانی و آموزه های معرفتی شریعت می تواند مادٔه اولیه تامل دانشمندان و انگیزٔه الهام بخش آن ها در علوم مختلف باشد. این اشارات معارفی گـاه در جهـت دهـی اندیشه ها به سوی واقعیت بسیار مفید و راه گشا بوده و بارور شدن آن هـا برکـات و ثمرات ارزشمندی به همراه آورده است . شـرط ورود و پـذیرش موضـوع در یـک دستگاه فکری آن اسـت کـه بتوانـد آن را بـر اسـاس مبـانی و اصـول خـود تبیـین هستی شناسی و معرفت شناسی نموده و توضیحی منطقی و هماهنگ بـا سـایر اصـول خود از آن ارائه دهد. در این صورت است که معارف و مفاهیم دینی به نحو منـسجم سازماندهی می شوند و تبیین وجودی و معرفتی آن ها امری مبارک و ارزشـمند اسـت . ارواح و ملائکه مهیمه یکی از این موضـوعات اسـت کـه اول در روایـات مطـرح
revealed texts and epistemic teachings of Shariah can be as the raw material of thinking for intellectuals and as an inspirational motivation for them in different sciences. These teachings remarks have been much beneficial in directing thought to the reality and their fertility has brought together useful blessings and fruits. The condition of entrance and acceptance of a subject in an intellectual system is that it can explain it ontologically and epistemologically on its principles and foundations and give a logical explanation for it and consistent with its other principles. It is in this case that the religious teachings and concepts be organized in a coherent way and their existential and cognitive explanation is valuable and auspicious. Ecstatic spirits and angels is one of these issues that has been first propounded in traditions and then accepted by Gnostics and explained its essence and degree by them. Following them، Mula Sadra has propounded it in the intellectual system of transcendental philosophy. Comparative studying about ecstatic angels in tradition، Gnosticism and transcendent philosophy and giving an appropriate summing up، we have explained and criticized the way of dealing of transcendent philosophy with the ecstatic angels in this paper in a descriptive-analytic way and we have shown that even though Mulla Sadra has not propounded the ecstatic angels in transcendent philosophy، his dealing with this issue is digressive and has not given for it an appropriate ontological explanation on his philosophical foundation.
Machine summary:
"شاهد دیگر بر کم توجهی ملاصدرا نسبت به مهیمین و بازخوانی ناقص دیدگاه عرفـا در حکمت متعالیه این است که او در آثار خود دربارٔە ملائکه و ماهیت و اصناف آن ها مفصل بحث کرده است ، اما بحث قابل توجهی دربارٔە هـستی شناسـی مهیمـین ، اثبـات وجود و اوصاف آن ها، جایگاه و مرتبۀ آن ها، موضع حکمـت متعالیـه نـسبت بـه آن هـا، تبیین فلسفی آن بر اساس اصول و مبانی حکمت متعالیه و تطبیق نتایج حکمـت متعالیـه با روایات این باب آن گونه که شیؤە او در مسائل دیگر است ، ارائه نکرده و روح حاکم بر مباحث او در توضیح و تصنیف ملائک بیشتر معطـوف بـه مباحـث مطـرح در متـون شریعت بوده است ، گویا او روایات ملائکۀ مهیمه را در برابر انبـوه مـسائلی کـه دربـارٔە ملائک در متون شریعت آمده ناچیز می دانسته و لذا هیچ وقت بـا اطمینـان خـاطر وارد بحث مفصل دربارٔە آن نشده است ، بلکه بحث او در ایـن بـاره بیـشتر جنبـۀ اسـتطرادی دارد."