Abstract:
جنگ نرم یکی از انواع جنگ جدید است که بعد از پایان جنگ سرد به طور جدی از سـوی دشـمنان انقـلاب اسلامی در شرایط مختلف به کار گرفته شده روش های سخت افزاری و نرم افزاری برای تقابل با انقلاب اسلامی به منظور جلوگیری از پیشرفت آن در زمینه های مختلف ازجمله علمی و فناوری در دستور کـار دشـمن قـرار گرفته است ؛ لذا با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه های و اقدامات و عملکرد دشمن در وقایع سال های ٧٨ و ٨٨، دانشگاه به عنوان یکی از اهداف دشمن قرار گرفته است لذا تعیین ابعـاد، مولفـه هـا و شـاخص هـای جنگ نرم دشمن در دانشگاه ها در دو وضعیت فعلی و افق آینده در دستور کار این پژوهش قرار گرفته اسـت ؛ با این هدف ، از طریق مطالعه اسناد بالادستی، مصاحبه هدفمند و عمیق ، بررسی پژوهش های پیشـین و مطالعـه مبانی نظری سایر منابع ، مبادرت به تهیه پرسشنامه محقق ساخته گردید و سـپس بـا اسـتفاده از شـاخص هـای روان سنجی برای تعیین روایی و پایایی آن اقدام که میانگین کل پرسشنامه با اسـتفاده از فرمـول ضـریب لاشـه معادل ٧٤٦% تایید گردید و پایایی درون مقیاس های پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفـای کرونبـاخ معـادل ٩٩٠% در وضعیت فعلی و ٩٩٣% در افق آینده تایید گردید؛ که نتایج حاصل از پژوهش حاکی است کـه ابعـاد، مولفه ها و شاخص های جنگ نرم دشمن در وضع فعلی با سطح اطمینـان ٩٩% و در افـق آینـده نیـز بـا سـطح اطمینان ٩٩% بالاتر از حد متوسط تایید گردید، لذا تعداد ١٨ شاخص برای وضعیت فعلی و تعداد ١٨ شاخص برای افق آینده تعیین و مورد سنجش واقع که "شاخص های مربوط به تلاش دشمن برای اعمال نفوذ از طریق جذب نخبگان دانشگاهی، تلاش دشمن در کم اهمیت نشان دادن پیشرفت های علمی و فناوری، تلاش دشـمن برای تئوریسازی فکری و اندیشه ای با مایـه هـای فرهنگـی غـرب در میـان دانشـگاهیان و تـلاش دشـمن در جلوگیری از نوآوری در میان دانشگاهیان " در هر دو وضعیت فعلـی و آینـده دارای بیشـترین تاثیرگـذاری در دانشگاه ها گردیدند که راهبردهای مقابله با آن ها ارائه شده است .
Machine summary:
"٠١ چکیده جنگ نرم یکی از انواع جنگ جدید است که بعد از پایان جنگ سرد به طور جدی از سـوی دشـمنان انقـلاب اسلامی در شرایط مختلف به کار گرفته شده روش های سخت افزاری و نرم افزاری برای تقابل با انقلاب اسلامی به منظور جلوگیری از پیشرفت آن در زمینه های مختلف ازجمله علمی و فناوری در دستور کـار دشـمن قـرار گرفته است ؛ لذا با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه های و اقدامات و عملکرد دشمن در وقایع سال های ٧٨ و ٨٨، دانشگاه به عنوان یکی از اهداف دشمن قرار گرفته است لذا تعیین ابعـاد، مؤلفـه هـا و شـاخص هـای جنگ نرم دشمن در دانشگاه ها در دو وضعیت فعلی و افق آینده در دستور کار این پژوهش قرار گرفته اسـت ؛ با این هدف ، از طریق مطالعه اسناد بالادستی، مصاحبه هدفمند و عمیق ، بررسی پژوهش های پیشـین و مطالعـه مبانی نظری سایر منابع ، مبادرت به تهیه پرسشنامه محقق ساخته گردید و سـپس بـا اسـتفاده از شـاخص هـای روان سنجی برای تعیین روایی و پایایی آن اقدام که میانگین کل پرسشنامه با اسـتفاده از فرمـول ضـریب لاشـه معادل ٧٤٦% تأیید گردید و پایایی درون مقیاس های پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفـای کرونبـاخ معـادل ٩٩٠% در وضعیت فعلی و ٩٩٣% در افق آینده تأیید گردید؛ که نتایج حاصل از پژوهش حاکی است کـه ابعـاد، مؤلفه ها و شاخص های جنگ نرم دشمن در وضع فعلی با سطح اطمینـان ٩٩% و در افـق آینـده نیـز بـا سـطح اطمینان ٩٩% بالاتر از حد متوسط تأیید گردید، لذا تعداد ١٨ شاخص برای وضعیت فعلی و تعداد ١٨ شاخص برای افق آینده تعیین و مورد سنجش واقع که "شاخص های مربوط به تلاش دشمن برای اعمال نفوذ از طریق جذب نخبگان دانشگاهی، تلاش دشمن در کم اهمیت نشان دادن پیشرفت های علمی و فناوری، تلاش دشـمن برای تئوریسازی فکری و اندیشه ای با مایـه هـای فرهنگـی غـرب در میـان دانشـگاهیان و تـلاش دشـمن در جلوگیری از نوآوری در میان دانشگاهیان " در هر دو وضعیت فعلـی و آینـده دارای بیشـترین تأثیرگـذاری در دانشگاه ها گردیدند که راهبردهای مقابله با آن ها ارائه شده است ."