Abstract:
سابقه مطالعه در زمینه «حمایت سازمانی ادراک شده» (POS) بیش از 15 سال است.
تحقیقات متعددی به تبیین ابعاد گوناگون و اهمیت و نقش آن پرداخته که این مطالعات از دو
بعد نظری و پژوهشی قابل تأمل است.
هدف این مقاله بررسی میزان حمایت سازمانی در مؤسسات آموزشی است. تحقیقی از
نوع پیمایشی با استفاده از ابزار استاندارد «بررسی حمایت سازمانی ادراک شده» (SPOS)
آیزنبرگر و همکاران (1986) (فرم 30 گویهای) در میان 100 مدیر و معلم دبیرستانهای شهر
مبارکه انجام گرفته است. دادههای تحقیق پس از کدگذاری با استفاده از برنامه SPSS متکی بر
روشهای آماری آزمون t، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل عاملی مورد
تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
Machine summary:
"تحقیقات مورد مطالعه به چند دسته کلی تقسیم شده است: الف) گزارش پایان نامههای دکتری ب) مقالات مرتبط با (22) SCI ج) گزارشهای منتشر نشده نتایج کلی تحقیق آنها به قرار ذیل است: (23) الف) در زمینه متغیرهای پیش شرط حمایت سازمانی ادراک شده، بیش از 28 متغیر در تحقیقات مورد بررسی شناسایی شده است که به چند دسته اصلی و فرعی تقسیم میشود: 1) انصاف شامل عدالت سازمانی متکی بر روشهای جاری در سازمان، عدالت سازمانی متکی بر کنش میان افراد و هم چنین سیاستهای جاری سازمان 2) حمایت سرپرست 3) پاداشهای سازمانی و زمینههای شغلی در بردارنده دو قسمت فرعی شامل پاداشهای سازمانی (همچون پرداخت، زمینههای ارتقا و ترفیعات) و زمینههای شغلی (همچون امنیت شغلی، خودمختاری، فشاری نقش، آموزش و بعد سازمان).
نتیجهگیری نهایی این مقاله با توجه به بررسی میزان حمایت سازمانی ادارک شده (به عنوان یکی از کاربردهای نظریه مبادله اجتماعی در سازمانها) میان مدیران و معلمان دبیرستانهای شهر مبارکه انجام شده است که نتایج نهایی به قرار ذیل فهرست میشود: 1ـ ابزار استاندارد «بررسی حمایت سازمانی ادارک شده» (spop) دارای پایایی بسیار قابل قبولی بوده است."