Abstract:
با توجه به نقش پررنگ عامل انسانی در تبیین تصادفات ، پژوهش حاضر به تبیین رابطه بین رفتارهای پرخطر رانندگی و قانون گریزی می پردازد. طرح پژوهش حاضر غیرآزمایشی، به لحاظ نوع کاربردی، از نظر روش همبستگی بوده و از دو پرسش نامه رفتار رانندگی پرخطر و گرایش به قانون گریزی استفاده شده است . جامعه این پژوهش ،رانندگان ناوگان عمومی حمل ونقل برون شهری شهرستان زنجان می باشد. واحد تحلیل این پژوهش ، رانندگانی است که در دو بخش حمل و نقل مسافر و حمل و نقل کالا فعالیت می کنند.نمونه پژوهش ٢٤٢ نفر بوده که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شده است . نتایج این پژوهش نشــان میدهد که میانگین رفتار پرخطر رانندگی در میان رانندگان نمونه آماری ١.٧ از مقیاس ٥ بوده که در سطح اطمینان ٩٩ درصد تایید میشود.میانگین قانون گریزی در میان رانندگان نمونه آماری ٢.٧ از مقیاس ٥ بوده که در سطح اطمینان ٩٩ درصد تایید می شود. رابطه معناداری بین سطح تحصیلات و رفتار پرخطر رانندگی وجود ندارد.با افزایش سن ، رفتار پرخطر رانندگی کاهش می یابد.رابطه بین ســطح تحصیلات ونمره کلی قانون گریزی،قانون گریزی ابزاری و اعتراضی مثبت و با قانون گریزی اخلاقی منفی است . رابطه بین سطح سن و نمره کلی قانون گریزی،قانون گریزی ابزاری و اعتراضی منفی و با قانون گریزی اخلاقی مثبت است .
Machine summary:
"همانند ســایر پژوهش های اجتماعــی، نقش متغیرهای فردی نیــز در نگرش به قانون ، رفتارهای رانندگی پرخطر و میزان تصادفات بررسی شده است که نشان می دهد که مردان بیــش از زنان ، افراد جوان بیش از افراد مســن و افراد بــا تحصیلات کمتر در قیاس با افراد بــا تحصیلات بالاتر، رفتارهای پرخطر رانندگی بیشــتر و در نتیجه درگیر تعداد تصادفات بیشتری بوده اند (عبدالعطی و همکاران ٤ ،١٩٩٩؛ زلیک ،١٩٩٥؛ ایورسن و رندمو٥ ،٢٠٠٢ به نقل از لنکستر و وارد، ٢٠٠٢).
هدف کلی این پژوهش «بررسی رابطه رفتارهای پرخطر رانندگی و گرایش به قانون گریزی در میان رانندگان ناوگان حمل و نقل برون شهری شهرستان زنجان در سال ١٣٩٢» است .
Redelmeier, Tibshirani, Evans پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال است که نگرش رانندگان به مقوله قانون گریزی چیســت ؟ این نگــرش با رفتار رانندگی آنان چه رابطــه ای دارد و نقش متغیرهای فردی در این زمینه به چه میزان است ؟ چارچوب نظری تحقیق قانون گریزی، رفتاری اســت که از مخالفت با قوانین رســمی جامعه ، نتیجه می شود و قانون گریز، کسی است که با رفتار خود به صورت آگاهانه و از روی عمد، قوانین رسمی جامعــه را نادیده میگیرد.
پیشنهادها ١- علیرغــم نقش غیر قابــل انکار آموزش در بهبود عملکرد شــغلی و ارتقای نگرش مثبت به مقوله های مثبت شــغلی و اجتماعی و بــا در نظر گرفتن این نکته که در پژوهش حاضر رابطه معناداری بین سطح تحصیلات و رفتار پر خطر رانندگی احراز نشده است ، از سازمان های ذیربط انتظار میرود نسبت به ارائه آموزش های تخصصی به رانندگان اهتمام و این گونه آموزش ها را در زمره الزامات و پیش نیازهای تمدید مدارک رانندگی قرار دهند."