Abstract:
ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮان اﻇﻬﺎر داﺷﺖ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت روزﻣﺮه ای ﮐﻪ ﺗﺎ ﭼﻨﺪ دﻫﻪ ﻗﺒﻞ ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ ﻗﺎﺑﻞ اﺗﺨﺎذ ﺑﻮدﻧﺪ، اﻣﺮوزه ﺑﻪ ﻣﻌﺎدﻻت و ﻧﺎﻣﻌﺎدﻻﺗﯽ ﭼﻨﺪ وﺟﻬﯽ ﺑﺪل ﮔﺮدﯾﺪه اﻧﺪ. اﯾﻦ اﻣﺮ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺣﯿﻄﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺸﺮی از اﻣﻨﯿﺖ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ اﻗﺘﺼﺎد، ﻓﺮﻫﻨﮓ وﻣﺪﯾﺮﺗﯽ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮرد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ اﺑﻬﺎﻣﺎت ﻏﺎﻟﺐ و ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺮاوان اﺛﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﯿﺎدﯾﻦ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی، اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ رﯾﺎﺿﯿﺎت و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺧﺒﺮه ﻧﻈﯿﺮ روش ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻓﺎزی راﻫﮑﺎر ﻧﻮﯾﻨﯽ ﺑﺮای ﺷﻔﺎف ﺗﺮ ﮐﺮدن ﻣﺤﯿﻂ ﻏﺒﺎرآﻟﻮد ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت اﻣﻨﯿﺘﯽ و دﻓﺎﻋﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ واﮐﺎوی و ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎزی ﮐﻨﺸﯽ ﮐﻨﺸﮕﺮان ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد در رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﻧﻮﯾﻦ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻘﺸﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻓﺎزی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬا ﺑﺮای ﺣﺼﻮل اﯾﻦ ﻣﻬﻢ اﺑﺘﺪا ﻣﻔﻬﻮم ﻧﻘﺸﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻓﺎزی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روش ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪه ﺗﺼﻤﯿﻢ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎ را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮐﺮده و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد آن در ﻣﺨﺎﻃﺮات و ﻣﻼﺣﻈﺎت ﻋﻤﻠﮑﺮدی در ﺣﯿﻄﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺑﻄﻮر ﺧﺎص، ﻣﺨﺎﻃﺮات و ﻣﻼﺣﻈﺎت ﮐﻠﯿﺪی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎ را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﺪاﻗﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﯿﻢ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﺎﻣﻊ، ﺟﻠﺴﺎت ﻣﺘﻤﺎدی ﭘﻨﻞ ﺧﺒﺮﮔﯽ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻧﯿﻤﻪ ﺑﺎز، ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، اﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪی ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ، ﻣﺘﻐﯿﯿﺮ ﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻣﺨﺎﻃﺮات و ﻣﻼﺣﻈﺎت ﮐﻠﯿﺪی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮدو اﺟﺮای راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎ ﮐﺮده و ﺑﺎ ﮐﻤﮏ اﺑﺰارﻫﺎی ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری ﻧﻈﯿﺮ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن، وارﯾﺎﻧﺲ ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ، ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و ﻧﻘﺸﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻓﺎزی ﮐﻨﺶ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎزی ﺷﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻧﯿﺮوﻫﺎ و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻓﻌﺎل و ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺎی ﻏﺎﻟﺐ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف و اﺟﺮای راﻫﺒﺮدﻫﺎ در رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺑﺎ رواﯾﯽ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 0/89 ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ. در اداﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺘﺪﻟﻮژی ﻧﻘﺸﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻓﺎزی ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد در رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ را ﺗﺒﯿﯿﻦ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. در اﯾﻦ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ ﺑﺮﺧﯽ ﺳﻨﺎرﯾﻮﻫﺎی ﻣﺤﺘﻤﻞ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻧﺎﺷﯽ از ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ و ﻣﺘﻐﯿﯿﺮﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻄﻮر ﻣﻨﻄﻘﯽ و ﺷﮑﻠﯽ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪ. ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎز اﻣﮑﺎن ﺗﻤﺎم ﺷﻤﺎری ﻣﯿﺴﺮ ﻧﺒﻮده و ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﻨﻞ ﺧﺒﺮﮔﯽ ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ و اﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪی ﻣﺘﻐﯿﯿﺮ ﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد در رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﮐﺮده و ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺗﮑﻨﯿﮏ نقشه شناخت فازی شبیه سازی کنش کنشگران موثر بر مدیریت عملکرد رسانه ملی انجام شده است.
Machine summary:
روش پژوهش توصيفي - پيمايشي است و بر اساس مطالعات جامع ، جلسات متمادي پنل خبرگي و پرسشنامه هاي نيمه باز، مبادرت به شناسايي، الويت بندي مولفه ها، متغيير هاي موثر بر مديريت عملکرد، مخاطرات و ملاحظات کليدي موثر بر مديريت عملکردو اجراي راهبردهاي سازمان صداوسيما کرده و با کمک ابزارهاي تجزيه و تحليل آماري نظير همبستگي پيرسون ، واريانس فريدمن ، ضريب آلفاي کرونباخ و نقشه شناخت فازي کنش اين عوامل شبيه سازي شد.
لـذا دغدغـه ايـن پژوهش شناسايي و ارزيابي مولفه هاي مهم و موثر بر مديريت عملکرد و تحقق اهـداف در رسـانه ملي و تجزيه و تحليل بر هم کنش اين مولفـه هـا در راسـتاي تحقـق مـديريت عملکـرد و تحقـق اهداف متعالي مبتني بر تکنيک نقشه شناخت فازي است .
در ايـن تحقيـق عوامـل مـوثر بـر کـنش کنشگران تاثيرگذار بر مديريت عملکرد در رسانه ملي در جهت تحقق اهداف و استقرار راهبردها و برنامه ها را شناسايي کرده و با استفاده از تکنيک نقشـه شـناخت فـازي کـه يکـي از نـوين تـرين ابزارهاي رياضي تحليل عاملي مي باشد، به شبيه سازي و تجزيه و تحليل کنش اين مولفه پرداختـه و روند شناسي مي کند.
اين مقاله با بهره گيري از روش تحقيق توصيفي ، ضمن تبيين مولفـه هـا و عناصر کليدي موثر بر مديريت عملکرد و ترسيم نقشـه شـناخت فـازي آن ، نشـان داده اسـت کـه رويکرد مديريت عملکرد ر بکارگيري اين مدل ، امکان تجزيه و تحليل مولفه هاي مـوثر بـر کـنش کنشگران در مديريت عملکرد را براي دوره پيش بيني شده ، فراهم نموده و همسـويي ظرفيـت هـا براي تحقق هدف واحد را ايجاد مي کند.