Abstract:
هدف :پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر سلامت روان پرستاران شهر تهران انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل
است.روش: جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل شهر تهران و نمونه مورد پژوهش که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده، شامل کلیه پرستاران بیمارستان منتخب ( 50 نفر)است. از این تعداد 30 نفر از افرادی که بیشترین نمره (کمترین سطح سلامت) را کسب کرده اند انتخاب شده و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده به منظور جمع آوری اطلاعات، شامل پرسشنامه 90 سوالی هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی (GHQ) است که توسط گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل شده است. آموزش خودکنترلی هیجانی در قالب 7 جلسه 60
دقیقه ای، هر 15 روز یکبار به گروه آزمایش ارائه شد. یافته ها: که با روش های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم افزارspss به دست آمده، بیان گر تاثیر معنادار آموزش خودکنترلی بر سلامت روان است. بنابراین این نوع آموزش به عنوان یکی از مهارت های کاربردی در شرایط پراسترس پرستاران توصیه می شود.
This research is performed in order to study the
effectiveness of self-control training on mental health.
The method of research is semi experimental with
pretest-posttest design with control group. Statistical
population contain all employed nurses in Tehran. A
total of ۵٠ nurses of a selected hospital were chosen as
the sample group by multilevel cluster sampling. From
this number, ٣٠ nurses received the maximum health
score using the tool of General health questioner
(minimum mental health level). These ٣٠ nurses were
distributed into two groups, experimental and control.
The tools used for data collecting, included emotional
intelligence questioner (٩٠ question) from Bar-on and
general health questioner- GHQ – (٢٨ question) that
were completed by experimental and control group in
pretest and posttest phase. Emotional self-control
training was presented for experimental group in ٧ one
hour sessions every ١۵ days. Findings were obtained
using descriptive and inferential statics (Covariance
analysis) and SPSS software. Results demonstrated
significant effect of self-control training on mental
health. Thus this education type as a functional skills
in full stress conditions is suggested