Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی موانع اجرای برنامههای استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان ایران بوده است. این تحقیق توصیفی بوده و به شیوه میدانی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران و کارشناسان ارشد و نخبگان وزارت ورزش و جوانان ایران و همچنین نخبگان برنامه ریزی استراتژیک در ورزش کشور بود که پس از توزیع پرسشنامه، تعداد 257 پرسشنامه تکمیل و در فرایند تجزیه و تحلیل وارد شد. با توجه به اهداف تحقیق، جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. ضریب پایایی کلی پرسشنامه پژوهش، طی یک مطالعه مقدماتی برابر با 87/0α= بدست آمد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظران نخبگان و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمونهای فریدمن، تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شد. یافتههای حاصل حاکی از آن است که تمامی 5 مانع مورد بررسی دارای نقش بازدارندگی قابل توجهی در اجرای استراتژی ها بوده و رتبه بندی آنها بترتیب عبارت اند از: موانع مدیریتی (58/75%)، موانع برنامهریزی (23/74%)، موانع فردی (23/73%) ، موانع سازمانی (59/72%) و در نهایت موانع محیطی (06/71%). بررسی قابلیت برازش الگوی موانع اجرای برنامه های استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان نشان داد که تمامی شاخص های تناسب در این مدل در محدوده قابل قبول قرار دارد (069/0 RMSEA، 92/0< GFI). مدیران و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان و همچنین سایر سازمانهای ورزشی در راستای اجرای استراتژی میتوانند از این مدل و ابزار به عنوان الگویی جهت توجه به تمامی موانع پیش روی اجرای استراتژی و حل آنها استفاده نمایند.
Machine summary:
"Tomas, Slater, and Olson, Hult; Slater, Hult, & Olson, Sull & Spinosa, Cater & Pucko دارند اما اغلب آنها بر روی بعد تدوین استراتژی تاکید داشته اند و مقوله اجرای برنامه های استراتژیک کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است (رحیم نیا و همکاران ، ٢٠٠٩).
Piter & Waterman / شکل ١: مدل مفهومی پژوهش برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون آلفای کرانباخ (جهت تعیین میزان پایایی ابزار تحقیق )، آزمون کلمرگروف اسمیرنوف (جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها)، آزمون تی یک نمونه ای ١ (جهت شناسایی عواملی که در اجرای برنامه های استراتژیک نقش دارند)، آزمون فریدمن ٢ (جهت مقایسه درونی عوامل و مولفه ها عامل ها و رتبه بندی آنها)، تحلیل عاملی اکتشافی ٣ (جهت شناسایی مولفه های عوامل ) و مدل معادلات ساختاری ٤ و روش تحلیل عاملی تاییدی ٥ (برای الگوسازی و تایید معناداری روابط بین متغیرها و نهاییسازی مدل پژوهش ) استفاده شده است .
/ شکل ٣- مدل ساختاری موانع اجرای برنامه های استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان ایران در حالت تخمین استاندارد از آنجایی که قضاوت در مورد رتبه نقش هر یک از موانع صرفا با تکیه بر میانگین نقش هر یـک از آنها امکان پذیر و علمی نمیباشد؛ در نتیجه جهت بررسی رتبه هـر یـک از موانـع ، از آزمـون آماری رتبه بندی فریدمن استفاده شده است .
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از جمله مهمترین و اثرگذارترین مولفه های مربوط به این موانع برنامه ریزی به ترتیب عبارت اند از: «شناسایی ناکافی نقاط ضعف وزارت خانه و عدم توجه شایسته به آنها در فرایند برنامه ریزی استراتژیک »، «زمان بندی نامناسب برای اجرای استراتژی»، «استفاده نا کافی از مشاوران و متخصصین تدوین استراتژی خارج از سازمان »."