Abstract:
سازمان ها برای اینکه بتوانند در جهان پیچیده و متغیر امروز به حیات خود ادامه دهنـد، بایـد خلاقیـت و نـوآوری را بـه عنـوان اسـتراتژی ضروری در عصر کنونی درنظر بگیرند. با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری ، در این پژوهش سعی بر آن است که با بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان ، گامی مثبت در راستای ارتقای عملکرد سازمان ها برداشته شـود. هـدف کلـی ایـن تحقیـق ، بررسـی تـاثیر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان است . تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی و از نوع هم بستگی و ازنظـر هـدف کـاربردی اسـت . جامعـه آماری در این پژوهش شامل همه کارشناسان و مدیران متعلق به چهار شرکت تولیدی لوازم خـانگی الکتریکـی و الکترونیکـی در ایـران است که ١٤٦ نفر از آنها به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های تحقیق از پرسش نامه استفاده شد. بـرای بررسی آزمون فرضیه ها از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Pls-Smart استفاده شد. نتایج این تحقیـق نشـان مـی دهـد سـرمایه اجتماعی با ابعاد اعتماد اجتماعی ، شبکه و هنجار مشترک، تعاون و همکاری متقابل ، انسجام و هم بستگی جمعـی ، همـدلی و مشـارکت و هویت جمعی ، تاثیر مثبت و معنی داری بر خلاقیت کارکنان دارد.
Machine summary:
نتایج این تحقیـق نشـان مـی دهـد سـرمایۀ اجتماعی با ابعاد اعتماد اجتماعی ، شبکه و هنجار مشترک، تعاون و همکاری متقابل ، انسجام و هم بستگی جمعـی ، همـدلی و مشـارکت و هویت جمعی ، تأثیر مثبت و معنی داری بر خلاقیت کارکنان دارد.
باتوجه به نقش سرمایۀ اجتماعی و خلاقیت به عنوان دو عامل مهم تأثیرگذار در بهره وری و اثربخشی سازمان ، در این مقاله سعی شـده به این پرسش پاسخ داده شود که آیا ابعاد سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیـت تـأثیر دارد؟ درواقـع ، ایـن تحقیق قصد دارد به تأثیر ابعـاد سـرمایۀ اجتمـاعی بـر خلاقیـت کارکنـان در شـرکت هـای ایرانـی تولیدکنندة لوازم خانگی الکتریکی بپردازد.
نتـایج پژوهشـی دربـارة بررسـی رابطـۀ سـرمایۀ اجتمـاعی بـا افـزایش خلاقیـت در کارکنـان سازمان های دولتی و خصوصی استان آذربایجان شرقی، نشان داده است که ابعاد اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری بر خلاقیت کارکنـان دارد (کـاظمی نـربین ، ١٣٩١).
در تحقیقاتی مبنی بر تأثیر سرمایۀ اجتماعی و گرایش به نوآوری در سازمان ها نشان داده شـده است که بین مؤلفه های سرمایۀ اجتمـاعی (اعتمـاد، شـبکه ، همـدلی و همکـاری متقابـل ، روابـط و ارزش ها) و گرایش به نوآوری و خلاقیت ، ارتباط مثبت و معنـیداری وجـود دارد (رجـائیپـور و دیگران ، ١٣٩١: ١٨١).
ابعاد سرمایۀ اجتماعی به عنوان شش متغیر مستقل شامل شبکه و هنجار مشترک، اعتماد اجتماعی، همدلی و مشارکت ، انسـجام و هـم بسـتگی جمعی، تعاون و همکاری و هویت جمعی، بر اساس تحقیق شیری و دیگران (١٣٩١) در این مـدل حضور دارند.