Abstract:
هدف این تحقیق آن است که ضمن شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی سازمان ، وضعیت رابطه این مولفه ها و مهارت ارتباطی مـدیران را بررسی کند. این پژوهش ازنظر هدف ، کاربردی و ازنظر روش ، توصیفی و از نوع هم بستگی است . جامعه آماری این پـژوهش ، کارکنـان سازمان های غیرانتفاعی شهرستان نور (٢٤٣=N) بودند. ٨٥ نفر از جامعه ، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و به عنوان نمونـه آمـاری انتخاب شدند. همچنین برای گردآوری اطلاعـات درزمینـه مبـانی نظـری و شناسـایی مولفـه هـای سـرمایه اجتمـاعی ، از روش مطالعـه کتابخانه ای و مصاحبه با استادان ، خبرگان ، صاحب نظران و مدیران جامعه موردمطالعه استفاده شد. سپس برای جمع آوری اطلاعات بـرای آزمون فرضیه ها، از پرسش نامه استفاده شد. پنج مولفه برای سرمایه اجتماعی سازمان شناسایی شدند کـه عبـارت انـد از: اعتمـاد متقابـل ، شبکه ها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل ، انسجام و هم بسـتگی جمعـی ، همیـاری و مشـارکت داوطلبانـه . نتـایج تحقیـق نشان دهندة آن بود که رابطه بین مهارت ارتباطی مدیران و سرمایه اجتماعی سازمان ، مثبت و معنادار است . به عـلاوه ، قـوی تـرین رابطـه ، بین مولفه اعتماد متقابل با مهارت ارتباطی و ضعیف ترین رابطه درخصوص مولفه شبکه ها و هنجارهای مشترک مشاهده شد.
Machine summary:
٢٥) چکیده هدف این تحقیق آن است که ضمن شناسایی مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی سازمان ، وضعیت رابطۀ این مؤلفه ها و مهارت ارتباطی مـدیران را بررسی کند.
Intellectual Stimulation با توجه به مطالب مذکور و موضوع تحقیق ، فرضیه های این تحقیق به شرح زیر است : فرضیۀ اهم : بین مهارت ارتباطی مدیران و سرمایۀ اجتماعی رابطه وجود دارد.
در این تحقیق از ضریب هم بستگی اسپیرمن برای شناسایی نوع و میزان رابطۀ مهارت ارتبـاطی مدیران و شاخص های سرمایۀ اجتماعی استفاده شده است .
Spearman همان طور که اشاره شد، در این تحقیق به دنبال شناسایی نوع و میزان رابطۀ بین مهارت ارتبـاطی مدیران و شاخص های سرمایۀ اجتماعی بودیم .
نتیجه گیری همان طور که اشاره شد، هدف این تحقیق ، بررسی مفهوم مهـارت ارتبـاطی مـدیران و مؤلفـه هـای سرمایۀ اجتماعی در سازمان های دولتی غیرانتفاعی شهرستان نور بود تا وضعیت این شاخص هـا در جامعۀ موردمطالعه مشخص شود و در نهایت بتوانیم نوع و شدت رابطۀ مهارت ارتباطی مـدیران و مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی را بیازماییم .
دربارة رابطۀ مهارت ارتباطی مدیران و سرمایۀ اجتماعی کارکنان نیز همان طور کـه اشـاره شـد، قویترین ارتباط بین مهارت ارتباطی با شاخص های اعتماد متقابل و همیاری و مشارکت داوطلبانـه و ضعیف ترین ارتباط مربوط به شاخص شبکه ها و هنجارهای مشترک بود.
کـاترین جانسـون در تحقیـق خـود بـرای یـافتن راه هـای افـزایش سـرمایۀ اجتمـاعی بـه وسـیلۀ کتابخانه های عمومی، اشاره میکند که بهبود روابط کارکنان کتابخانـه هـا و مراجعـان ، سـبب افـزایش اعتماد بین آنها و در نتیجه ، افزایش سرمایۀ اجتماعی میشود.
Prediction of Social Capital Based on The Emotional Intelligence In Education Ministry.