Abstract:
این تحقیق، با هدف شناسایی و بررسی عوامل حیاتی موفقیت در حوزه اعتباری بانک توسعه صادرات ایران و اولویت بندی آنها با رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. در این تحقیق، با مرور مطالعاتی عوامل حیاتی موفقیت در حوزه های اعتباری بانک ها، نسبت به استخراج عوامل مربوطه اقدام و سپس با اخذ نظرات خبرگان و مشتریان اعتباری، عوامل حیاتی موفقیت مربوط به حوزه اعتباری این بانک شناسایی و انتخاب شدند. در نهایت 20 عامل موفقیت فرعی شناسایی و در سه گروه اصلی؛ کارکنان، تسهیلات و خدمات و زیرساخت های اعتباری دسته بندی شدند. با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت اصلی و فرعی از دو منظر خبرگان و مشتریان اعتباری انجام شد. با توجه به نتایج به دست آمده از دیدگاه خبرگان، عامل زیرساخت های اعتباری بیشترین اهمیت را در بین عوامل حیاتی اصلی موفقیت در حوزه اعتباری بانک داشته و عوامل کارکنان و تسهیلات و خدمات در رتبه های بعدی قرار گرفتند. همچنین از دیدگاه مشتریان، عامل کارکنان دارای بیشترین اهمیت بوده و عوامل تسهیلات و خدمات و زیرساخت های اعتباری پس از آن قرار دارند. با تجزیه و تحلیل داده ها، فرضیات تحقیق نیز مورد بررسی قرار گرفت که در خصوص اهمیت عوامل حیاتی اصلی، تنها در مورد «زیرساختهای اعتباری» نظر دو گروه مشتریان و مدیران با هم تفاوت معنیداری داشت. در مورد آزمون فرضهای عوامل فرعی مربوطه نیز نتایج جالب توجهی به دست آمد که به آنها اشاره شده است. با توجه به نتایج و اولویت های به دست آمده و با در نظر گرفتن منابع و امکانات در اختیار، مدیران و تصمیم گیران حوزه اعتباری بانک قادر خواهند بود نسبت به بهبود وضع موجود برنامه ریزی نمایند.
Machine summary:
"همانگونه که مشاهده می گردد، به جز عامل هفتم یعنی «مدیریت ریسک اعتباری»، دیگر عوامل با توجه به دادههای به دست آمده با موفقیت در حوزه اعتباری بانک توسعه صادرات ایران ارتباط مثبت معنی دار آماری در سطح پنج درصد دارند.
137 3 منبع : یافته های پژوهشگر ب- عوامل فرعی جدول (١٠)- اولویت بندی عوامل فرعی مربوط به عامل حیاتی اصلی کارکنان به تفکیک دو گروه گروه وزن نرخ ناسازگاری رتبه خبرگان اعتباری WA1=0.
070 5 منبع : یافته های پژوهشگر جدول (١١)- اولویت بندی عوامل فرعی مربوط به عامل حیاتی اصلی تسهیلات و خدمات به تفکیک دو گروه گروه وزن نرخ ناسازگاری رتبه خبرگان اعتباری WB1=0.
024 7 منبع : یافته های پژوهشگر جدول (١٢)- اولویت بندی عوامل فرعی مربوط به عامل حیاتی اصلی زیرساخت های اعتباری به تفکیک دو گروه گروه وزن نرخ ناسازگاری رتبه خبرگان اعتباری WC1=0.
لذا در این تحقیق نسبت به شناسایی و اولویت بندی عوامل مربوطه با بکارگیری رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی اقدام گردید و عوامل حیاتی موفقیت اصلی و فرعی در حوزه اعتباری بانک توسعه صادرات ایران از دو دیدگاه خبرگان و مشتریان اولویت بندی شد.
1392 [14] -Chen, (1999), "critical success factors for various strategies in the banking industry", International Journal of Bank Marketing, vol.
S. F, (2008),"Critical success factors of business process in the banking sector industry", Knowledge and process management, vol.
"The critical success factors of business process management": International journal of information management, Volume 30, Issue 2, April 2010, 125-134.
Identifying critical success factors in emergency management using a fuzzy DMATEL method, Safety Science."