Abstract:
هدف: از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم متوسطه اول است. روش: پژوهش حاضر به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه سوم متوسطه اول در سال تحصیلی 93- 1392 در شهرستان لردگان بود که از میان آنان 64 نفر به روش تصادفی خوشهای بهعنوان شرکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند، از این تعداد 32 نفر به روش تصادفی در گروه آزمایش و 32 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و سالانووا و اسچفلی (١٩٩٧) و معدل دانشآموزان بود. یافتهها: دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و نرمافزار SPSS _18 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی موجب ارتقاء پیشرفت تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی شد (Pهدف : از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه اول است . روش : پژوهش حاضر به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم متوسطه اول در سال تحصیلی ٩٣- ١٣٩٢ در شهرستان لردگان بود که از میان آنان ٦٤ نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان شرکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند، از این تعداد ٣٢ نفر به روش تصادفی در گروه آزمایش و ٣٢ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و سالانووا و اسچفلی (١٩٩٧) و معدل دانش آموزان بود. یافته ها: داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و نرم افزار ١٨ SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش راهبردهای _شناختی موجب ارتقاء پیشرفت تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی شد (٠٠٠١>P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای شناختی در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقاء عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است ، لذا این پژوهش استفاده از راهبردهای شناختی را به منظور کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیشنهاد میکند.
Machine summary:
"جدول ٢: اطلاعات مربوط به شاخص های اعتباری آزمون کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) اثر ارزش F درجه آزادی اتا سطح گروه معناداری اثر پیلایی ٠,٨٦٩ 0,565 0,001 2 202,540 لامبدای ویلکز ٠,١٣١ ٢٠٢,٥٤٠ ٢ ٠,٠٠١ ٠,٥٦٥ اثر هتلینگ ٦,٦٤١ ٢٠٢,٥٤٠ ٢ ٠,٠٠١ ٠,٥٦٥ ریشه روی ٦,٦٤١ ٢٠٢,٥٤٠ ٢ ٠,٠٠١ ٠,٥٦٥ با توجه به رعایت پیش فرض های مورد نیاز، جهت بررسی تأثیرات آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی از تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شده است .
شکل گیری این تصورات مثبت در دانش آموزان گروه آزمایش نه تنها در تحصیل آن ها تأثیر میگذارد بلکه عاملی مثبت برای رسیدن به کمال مطلوب در فرآیندهای یادگیری و پیامدهای آن میباشد در نتیجه با شکل گیری باورهای مثبت ، اشتیاق و علاقه آن ها نسبت به مطالب درسی افزایش پیدا میکند که مشارکت آن ها در فعالیت های آموزشی و کسب تجارب یادگیری معنادار را سبب میشود که این امر موفقیت آن ها را در یادگیری آموزشگاهی به دنبال دارد که خود باعث شکل گیری احساس توانمندی در فعالیت های یادگیری و افزایش انگیزش درونی میگردد که نتایج تمامی این پیامدهای، کاهش فرسودگی تحصیلی را تحقق میبخشد؛ بنابراین آموزش راهبردهای شناختی و استفاده از آن ها توسط دانش آموزان از طریق افزایش میزان عملکرد تحصیلی آن ها، ناکارآمدی، بیعلاقگی و خستگی هیجانی آن ها را کاهش میدهد که این خود باعث می شود تا دانش آموزان کمتر به فرسودگی تحصیلی دچار گردند."