Abstract:
هدف: از انجام این پژوهش، بررسی رابطه خودکارآمدی پژوهشی با آمادگی شناختی - عاطفی خلاقیت پژوهشی دانشجویان دانشگاه رازی است. 288 دانشجو (103 پسر و 185 دختر) از طریق نمونهگیری سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها از طریق پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی صالحی (1391) و پرسشنامه محقق ساخته آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی جمعآوری گردید روش: از طریق روش آماری t مستقل، تحلیل رگرسیون، مانوا مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون ساده و چندگانه نشان داد که مقیاس خودکارآمدی پژوهشی و خردهمقیاسهای آن میتواند آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی را پیشبینی نماید. همچنین از بین خردهمقیاسهای خودکارآمدی پژوهشی، متغیر مفهومپردازی پیشبینیکننده خوبی برای آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی دانشجویان است. نتایج آزمونt مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در کل مقیاس آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما در مقیاس ریسکپذیری تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر مشاهده شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق چنین استنباط میشود متغیر خودکارآمدی پژوهشی از قدرت پیشبینیکنندگی قابل قبولی برای خلاقیت پژوهشی برخورداراست، لذا افرادی که خودکارآمدی پژوهشی بالاتری را تجربه کنند در بعد خلاقیت پژوهشی هم بهرهوری بیشتری خواهند داشت.هدف : از انجام این پژوهش ، بررسی رابطه خودکارآمدی پژوهشی با آمادگی شناختی - عاطفی خلاقیت پژوهشی دانشجویان دانشگاه رازی است . ٢٨٨ دانشجو (١٠٣ پسر و ١٨٥ دختر) از طریق نمونه گیری سهمیه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته ها از طریق پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی صالحی (١٣٩١) و پرسشنامه محقق ساخته آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی جمع آوری گردید روش : از طریق روش آماری t مستقل ، تحلیل رگرسیون ، مانوا مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها: نتایج حاصل از رگرسیون ساده و چندگانه نشان داد که مقیاس خودکارآمدی پژوهشی و خرده مقیاس های آن میتواند آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی را پیش بینی نماید. همچنین از بین خرده مقیاس های خودکارآمدی پژوهشی، متغیر مفهوم پردازی پیش بینیکننده خوبی برای آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی دانشجویان است . نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در کل مقیاس آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما در مقیاس ریسک پذیری تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر مشاهده شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق چنین استنباط میشود متغیر خودکارآمدی پژوهشی از قدرت پیش بینی - کنندگی قابل قبولی برای خلاقیت پژوهشی برخورداراست ، لذا افرادی که خودکارآمدی پژوهشی بالاتری را تجربه کنند در بعد خلاقیت پژوهشی هم بهره وری بیشتری خواهند داشت .
Machine summary:
"برای بررسی رابطه بین خودکارآمدی پژوهشی خرده مؤلفه های آن با آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در قالب جدول ٤ آورده شده است .
001 131,73 کل 205 19805,015 جدول ٦: نتایج اجرای رگرسیون چندگانه برای پیش بینی آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی از طریق خرده مقیاس های خودکارآمدی پژوهشی منبع مجموع درجه آزادی میانگین F معنیداری تغییرات مجذورات مجذورات پیش بین 7 9392.
ضرایب رگرسیون استانداردشده (جدول ٧) نشان میدهند که از بین هفت متغیر پیش بین خودکارآمدی آماری و تحلیلی، خودکارآمدی در مفهوم پردازی، خودکارآمدی در روش و اجرا، خودکارآمدی در پژوهش کیفی، خودکارآمدی گزارش نویسی، خودکارآمدی در مهارت های مورد نیاز تحقیق و خودکارآمدی در رعایت اصول اخلاقی، متغیر خودکارآمدی در مفهوم پردازی پیش بینی کننده خوبی برای آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی باشد ( ٠٠٥>p و ٦٢٧=t ).
برای بررسی تفاوت آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی و خرده مقیاس های آن در بین دانشجویان دختر و پسر از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شد که نتایج آن در قالب (جدول ٨) نشان داده شده است .
همچنین تحلیل اطلاعات در مورد مؤلفه های آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی نشان داد که جنسیت با مؤلفه های ویژگیهای تفکر واگرا و ابهام پذیری خلاقیت پژوهشی رابطه معنیدار ندارد این یافته با نتایج (پیلار متد 1 و گراند 2 ، ٢٠٠٧؛ جونن 3 ، ١٩٩٣؛ راینا، ١٩٨٢؛ رانکو آلبرت 4 ، ٢٠١٠؛ شیخ الاسلامی و رضویه ، ١٣٨٤) همخوان است ؛ اما با نتایج (مرزیه ، اژه ای، حجازی، قاضی طباطبایی، ١٣٩١) ناهمسواست ."