Abstract:
حادثه عاشورا رویداد بسیار مهمی بود که در فاصله کوتاهی پس از زندگی پیامبر(ص ) اتفاق افتاد و به نماد حماسه و شجاعت در مکتب تشیع مبدل شد. با توجه به اهمیت این نهضت بزرگ در تاریخ اسلام و تشیع ، محصور نکردن آن در قالب قیامی حماسی ـ عاطفی و پرداختن به ابعاد مختلف این نهضت بزرگ ، رسالتی است عظیم در مسیر سریان روح مکتب عاشورا در کالبد تاریخ . از این رو، پژوهش حاضر که از نوع پژوهش های کیفی است ، با استفاده از تفسیر متن و تحلیل گفتار، ضمن بررسی سیرة امام حسین ـ علیه السلام ـ به تبین اهداف تربیتی این واقعه عظیم پرداخته و به این نتایج دست یافته است : اصلاح و رشد افراد و اصلاح جامعه ، از جمله اهداف تربیتی امام حسین (ع ) در جریان واقعه عاشوراست که زمینه ساز هدف بعدی یعنی حیات طیبه است و این اهداف به منزله اهداف واسط برای تحقق هدف نهایی یعنی عبودیت خداوند می باشد .
Ashura was a very important event that occured shortly after the prophet''s life and became a symbol of epic and courage in the shiite school. According to the importance of this great movement in the history of Islam and shi''ism، enclose it in a heroic، uprising and emotional and paying to the diffrent aspect of this great movement، is the massive mission in he way of the spirit of the Ashura''s school in the body of history. Therefore، current study is a qualitative study، by using text commentary and analysis of speech،by studying the life of Imam hossein (PBUH) to explain the educational goals of this great movement in Ashura and achieved tis
Results
reform and development of individuals and society reform including the Imam hossein''s (PBUH) educational goals in Ashura that underlying next target means pure life and these objectives as intermediate objectives fore realized final goal means that worship the God.
Machine summary:
بدین ترتیب ، مرثیه سرایی و تهییج عواطف مردم برای احیای مکتب حسینی کافی نیست ، بلکه با احیای ابعاد تربیتی واقعه عاشورا که طی بیش از چهارده قرن مهجور مانده است ، باید / در راه تحقق اهداف متعالی سیدالشهدا تلاش شود؛ همچنان که ایشان در آغاز حرکت انقلابی خود، اهداف تربیتی خود را برای مخاطبانشان به روشنی تبین کردند:«أنی لم أخرج أشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و إنما خرجت لطلب الإصلاح فی أمه جدی أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدی و أبی؛ همانا من به منظور تباهیگری و خودخواهی و فساد و ستمگری قیام نکرده ام و تنها برای اصلاح امت جدم محمد ـ صلی الله علیه ـ قیام کرده ام .
امویان ضمن الگوگیری از امپراتوری روم و پایه گذاری اسلام سلطنتی، در پی تحریف اسلام نبوی و به بندگی کشیدن امت اسلام بودند؛ اما سیدالشهدا در مسیر تحقق عبودیت بندگان خدا به عنوان هدف غایی خلقت ، هرگز در برابر طاغیان زمان سر تسلیم فرود نمیآورد و در پاسخ کسانی که ایشان را به بیعت با یزید و رفاه و آسایش کاذب حاصل از این بیعت دعوت میکردند، فرمود: «لا و الله لا أعطیکم بیدی إعطاء الذلیل و لا أفر فرار العبید ثم نادی یا عباد الله ؛ نه ، به خدا سوگند که نه مانند ذلیلان تسلیم میشوم و نه مانند بردگان گردن مینهم »(دمشقی، ١٤٠٨، ج ٨: ١٩٤؛ابن اثیر، ١٣٨٥ق ، ج ٤: ٦٢-٦٣).
شکل ٣- ١ مراتب اهداف تربیتی در جریان واقعه عاشورا کمال بندگی(هدف غاییتربیت ) تحقق حیات طیبه فردی اجتماعی هدایت و رشد / / نتیجه گیری حماسه ای که خاستگاه مکتب تربیتی حسینی است مکتبی ، فراتاریخی و فراجغرافیایی است .