Abstract:
یکی از مکانهای خطرناک بروز تصادف، تقاطع ها هستند؛ به طوری که نیمی از تصادفات در تقاطع ها رخ می دهند و به طور میانگین عابرانپیاده سهم قابل توجهی را در این تصادفات دارا می باشند. از این رو عابرانپیاده را می توان یکی از کاربران آسیب پذیر نام برد. عوامل موثر بر تصادفات عابرانپیاده را می توان به چند دسته تقسیم کرد: نقص در سامانه وسایل نقلیه ، نقص در طراحی مسیر، عوامل انسانی و عوامل محیطی مانند روشنایی مسیر است . پر واضح است روشنایی محیطی در روز از نور خورشید و در شب از روشنایی معابر ت̂Hمین می شود؛ ساعت طلوع و غروب خورشید و هم چنین ساعت روشن کردن روشنایی وسایل نقلیه و روشنایی ٦٣ تقاطع ها در آن نقش دارد. در این تحقیق به اختلاف ساعات روشن شدن روشنایی محیطی در معابر و غروب خورشید پرداخته شده است و به بررسی این موضوع که آیا ساعت روشن شدن روشنایی معابر مناسب است یا خیر؟ به این منظور برای پیش بینی تصادفات از رگرسیون درجه دو و برای ارزیابی نتایج از روش مقایسه ای اطلاعات استفاده شده است . هم چنین ١٧٣ تقاطع چهار، شش و هشت خطه مورد بررسی قرار گرفت . از بین این تقاطع ها نماینده پرتصادفترین آنها انتخاب شد و مورد تحلیل قرار گرفت . با نتایج این مطالعه نشان داد که در صورت تامین روشنایی قبل از غروب خورشید در تقاطع ها به ترتیب ٣٧درصد، ٤٣درصد و ٣٠درصد احتمال کاهش وقوع تصادف وجود دارد.
Machine summary:
"با توجه به نمودار یک ، تعداد تصادفات عابران با وسایل نقلیه با افزایش ترددهای شهری رو به افزایش است ، برای بررسی بیشتر این موضوع که افزایش تردد وسایل نقلیه باعث افزایش تعداد تصادفات شده است تعدادی از تقاطع ها با بیشترین نرخ تصادف را انتخاب کرده و آمار حجم ترافیک آنها در ساعات مختلف روز برداشت شد.
با استفاده از معادله به دست آمده تعداد تصادفات پیش بینی شده در هر ساعت به دست آمد که با جای گذاری حجم آماربرداری شده در معادله های خط منحنی میزان تصادفات پیش بینی شده را برحسب ساعت به دست آورده و در پایان ، نمودار تصادفات با نمودار تصادفات مورد انتظار به صورت تطبیقی مقایسه شد و در انتها نتایج زیر به دست آمد: - در ساعات ابتدایی روز با افزایش حجم ترافیک ، تعداد تصادفات عابران پیاده نیز افزایش می یابد اما در ساعات ١١:٣٠ تا ١٢:٣٠ تعداد تصادفات به اوج می رسد که تعداد بالای تصادفات را در این ساعات می توان به سرعت زیاد وسایل نقلیه نسبت داد و ارتباطی با تغییرات نور محیطی ندارد.
- پس از بررسی آمار تصادفات پیش بینی شده و مقایسه آن با تعداد تصادف موجود می توان نتیجه گرفت با توجه به این که نور مورد نیاز برای روشنایی تأمین نشده است ، با تأمین این نور در تقاطع های ٨ خطه (٣٠درصد)، ٦ خطه (٤٣درصد) و ٤ خطه (٣٧درصد) کاهش وقوع تصادفات را محتمل دانست ."