Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بخشش درمانی بر کنترل درونی و بیرونی خشم پسران نوجوان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران صورت گرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بود و از طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی نوجوانان پسر کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال 1391 بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی و حجم نمونه شامل 30 نفر از پسران کانون اصلاح و تربیت انتخاب شد و در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش، 10 جلسه تحت آموزش بخشش درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکرد. ابزار به کار رفته شامل فهرست خشم حالت- صفت اسپیلبرگر برای خشم و پرسش نامه ی انگیزه های بین فردی مرتبط با آسیب بود که بر روی تمام افراد نمونه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل آماری این پژوهش بیان می کند که درمان آموزش بخشش براساس الگوی فرایندی انرایت بر افزایش کنترل خشم افراد تاثیر داشته است. این تاثیر هم کنترل برون ریزی خشم و هم کنترل درون ریزی خشم را افزایش داده است. هم چنین نتایج حاصله نشان داد که آموزش بخشش، سبب کاهش شاخص کلی پرخاشگری و افزایش بخشش بین فردی گروه، آزمایش شده است. اما در مورد برون ریزی و درون ریزی خشم، نتایج حاصله حاکی از آن است که آموزش بخشش نتوانسته است تفاوت معناداری را در این زمینه بین دو گروه آزمایش و کنترل ایجاد کند. آموزش بخشش سبب کاهش رفتارهای پرخاشگرانه شده و همدلی و بخشش را افزایش می دهد. بخشش به عنوان مداخله ی درمانی باعث کاهش خصومت، پرخاشگری، رفتارهای انتقام جویانه در هر دو سوی حادثه یعنی هم در قربانی و هم در پرخاشگر می شود.
Machine summary:
"085 در جدول شماره ی ٤، نتایج آزمون لوین برای بررسی هم سانی واریانس هـا، بـا توجـه بـه سطح معناداری به دست آمـده بـرای متغیرهـا، نشـان مـیدهـد در ایـن آزمـون فرضـیه ی صـفر پذیرفته میشود و به این معناسـت کـه واریـانس هـا در دو گـروه کنتـرل و آزمـایش هـم سـان هستند.
هرچند نتـایج نشـان مـیدهـد کـه در پرسش نامه ی سنجش میزان بخشش مقیاس اجتناب ، تغییر معناداری پیدا نکرده است اما انگیـزه ی انتقام به صورت معناداری کاهش پیدا کرده است که ایـن کـاهش انتقـام در اثـر درمـان آمـوزش بخشش براساس الگوی فرایندی انرایت با نتایج پژوهش های زیر هم خـوان اسـت : پـارک (٢٠٠٣) مداخله را برای قربانیان زورگویی زن در کره انجام داد.
هم چنین نتایج درمان آموزش بخشش براساس الگـوی فراینـدی انرایت در کاهش خشم و کینه توزی با سایر روش ها مقایسه شود تا از این طریـق بتـوان درمـان مناسب تر را انتخاب کرد از آنجایی که نتایج پژوهش حاکی از تأثیر آمـوزش بخشـش براسـاس الگـوی فراینـدی انرایت بر کاهش پرخاشگری و خشم است ، بنابراین از این روش میتوان برای کـاهش خشـم در کانون های اصـلاح رفتـار اسـتفاده کـرد.
(2008) Testing A Forgiveness Intervention To Treat Aggression Among Adolescents In A Type 1 Correctional Facility, A Pilot Study By A dissertation submitted in partial fulfillment of the degree of Doctor of Philosophy (Educational Psychology) at the UNIVERSITY OF WISCONSIN- MADISON.."