Abstract:
در رمضان ۱۴۳۴ گروهی افراطی وابسته بـه جریـان سـلفی جهـادی پـس از تسـلط بـر بخش هایی از جهان اسلام ، اعلام خلافت اسلامی کردند و رهبر خود ابراهیم بن عـواد بغدادی را خلیفه مسلمانان و امیرالمومنین نامیدند. این گروه ، که مخالفانشان آن هـا را داعش مینامند، مشروعیت خلافت بغدادی را به انتخاب وی از سوی اهل حل و عقـد می دانند. همچنین ، غلبه و سلطه بغدادی بر بخشی از عراق و سوریه از سوی این گروه دلیل دیگری بر صحت خلافت وی قلمداد شده است . در مقابل ، دیگر گروهای سـلفی تکفیــری، کــه خــود مشــی افراطــی دارنــد و از ایــن جهــت نزدیـک ترین جریان هــا بــه داعش انـد، در مقابـل ایـن ادعـای بـزرگ بـه مخالفـت برخاسـته ، آن را بـه شـدت انکـار میکنند. مخالفان ابوبکر بغدادی، که داعشیان را با عناوینی همچون خـوارج و کـلاب اهل النار خطاب میکنند، علاوه بر رد ادله داعش ، شواهد و قراینی بر بطـلان خلافـت ادعایی این گروه میآورند و مسلمانان را از پیوستن به آن ها برحذر می دارند
Machine summary:
۳. ابوبکر بغدادی فاقد توان و قدرت لازم برای خلافت است در بسیاری از آثار و بیانیه هایی که مخالفان داعش منتشر کرده اند بـه ضـعف و نـاتوانی این گروه در نظم دادن به امور و ایجاد امنیت و آرامش استدلال شده است و به این حدیث پیامبر اکرم ص که «الامام جنة یقاتـل مـن ورائـه و یتقـی » اسـتناد شـده و سـپس از آن استفاده شده است که کسی که نتواند از پیروانش دفاع کند امام نیست ، حتی اگر خـودش 3 ادعای خلافت و امامت داشته باشد.
۴. بیعت با بغدادی نقض بیعت ایمن الظواهری است از جمله اصول پذیرفته شده نزد داعش ، که گاه بر اساس آن تشکیل هر نظـام و دولـت اسلامی دیگر را باطل می دانند، مراجعه به بیعت و امامت متقدم اسـت ، بـه ایـن معنـا کـه وقتی بیعتی محقق شد دیگر جایی برای انعقاد بیعتی دیگر نمی ماند و همه باید بـه همـان بیعت متقدم و اول مراجعه کنند.
در نقدی کـه ابوبصـیر طرطوسـی وارد کرده ، گرچه مطلب صحیحی گفته شده ، اما از آن جهت که تغلب را (که اهـل سـنت آن را قبول دارند) از اساس طریقی بدعی و باطل شمرده اسـت نمی توانـد نقـد خـوبی بـر داعیـه داعش باشد، اما ردیه عبدالله حسینی، که مبتنی بر پذیرش مشروعیت تغلب است ، با ذکـر شروطی برای این طریق ، که تسـلط بغـدادی بـر منـاطق عـراق و سـوریه فاقـد آن اسـت ، صحیح و وارد است .