Abstract:
زمینه: پژوهشگران نشان داده اند که کودکان با اختلال اتیسم در زبان غیرتحت اللفظی مانند کنایه، طعنه، فریب، طنز و استعاره ها مشکل دارند. تا به امروز، در پژوهش های اندکی تلاش شده است تا این نارسایی ها درمان شوند و تاآنجایی که می دانیم، در هیچ پژوهشی کوشش نشده است درک استعاره ها به کودکان با اختلال اتیسم آموزش داده شود. استدلال استعاری متشکل از رفتار کلامی پیچیده، دست کم شامل روابط همپایگی، سلسله مرتبه و تمایز است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ارایه نمونه های متعدد با هدف آموزش به کودکان با اختلال اتیسم است تا به ویژگی های مربوط و مناسب بافتی ای که یک استعاره در آن استفاده می شود، توجه داشته باشند و برای پاسخ درست به سوال های استعاری، پاسخ ارتباطی دهند. شرکت کنندگان 3کودک 5 تا 7ساله بودند.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد برای این که به کودکان با اختلال اتیسم یاد داده شود تا استعاره را درک کنند، ارایه نمونه های متعدد، موثر و سودمند است. همچنین، در همه شرکت کنندگان تعمیم به استعاره های آموزش داده نشده، مشاهده شد.
Background: Researchers have shown that children with autism have difficulty with non-literal language، such as irony، sarcasm، deception، humor، and metaphors. To date، few studies have attempted to remediate these deficits، and no studies of which we are aware have attempted to teach children with autism to understand metaphors. Metaphorical reasoning consists of complex verbal behavior، involving relations of coordination، hierarchy، and distinction، at a minimum. The purpose of the current study was to evaluate multiple exemplar training for teaching children with autism to attend to relevant features of the context in which a metaphor is used and to engage in the required relational responding in order to respond correctly to metaphorical questions. Participants included three children، ages 5–7.
Conclusion: Results suggest that multiple exemplar training is effective for teaching children with autism to understand metaphors. Furthermore، generalization to untrained metaphors was found for all participants.