Abstract:
اخلاق در آموزش عالی مفهومی چند بعدی است و منشاء اثر بخشی در آن میباشد، به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دانشگاه ها قرار گرفته است . تنوع تحقیقات در زمینه اخلاق حرفه ای پژوهشگران و مسوولین را با متغیرها و ابعاد بسـیاری در ایـن خصـوص مواجه کرده ، ولی به ندرت دیدگاه ها و تجارب کارکنان در مورد عوامـل اثرگـذار بـر اخلاق حرفه ای مورد بررسی و توصیف قرار گرفته است . لـذا انجـام پژوهشـی کـه بـا نگرشی جامع مولفه های اخلاق حرفه ای، متغیرها و روابط آنها را روشن نماید ضروری به نظر میرسد. مقاله حاضر در دو بخش به ایـن مهـم مـیپـردازد: بخـش اول بـه تبیـین مولفـه هـای مـوثر در اخـلاق حرفـه ای بـر اسـاس تجـارب ، دیـدگاه هـا و ادراکـات اطلاع رسان های تاثیرگذار اختصاص دارد و بخش دوم با بهره گیـری از مـدل سیسـتمی، رابطه بین متغیرهای ارائه شده در نظام آموزش عالی را نشان میدهد. ایـن پـژوهش بـه روش کیفی گرندد تئوری ١ در دانشگاه های شهید باهنر، علوم پزشکی، پیـام نـور و آزاد کرمان انجام شده است . روش اجرا: در این پژوهش بـه تحلیـل محتـوای مصـاحبه هـای ٣٧ اطـلاع رسـان تاثیرگذار که به شکل تئوریک ٢ و مورد مصاحبه عمیـق نیمـه سـاختاری قـرار گرفتنـد پرداخته شد. تحلیل داده ها از طریق درون مایه ای و مقایسه مداوم همزمان با جمـع آوری داده ها انجام گرفت و پس از غوطه وری و تحلیل داده ها حدود ٣٩٥ کد اولیه اسـتخراج و نهایتا تعامل نمادین بین عوامل مشخص شد. یافته ها: یافته های این مطالعه موید وجود ٥ درون مایه سایه بانی شـامل : ١- عوامـل اخلاق فردی (استانداردهای اخلاق فردی، اعتقاد قلبی، خودکنترلی و وجدان ) ٢- عوامـل مدیریتی (نقش الگویی مدیران ، رفتار خیرخواهانـه و مشـارکت در تصـمیم گیـری) ٣- عوامل سازمانی (گزینش و بکارگیری، برنامه های راهبردی اخلاق و فرهنگ سـازمانی) ٤- عوامل اخلاق شغلی (اخلاق آموزشی، اخلاق پژوهشی و اخلاق ارتبـاطی) ٥- عوامـل فرا سازمانی (فرهنگ ، شرایط سیاسی، اعتماد عمومی و شرایط اقتصادی) و ١٧ درون مایه فرعی بود و در آخر روابط بین متغیرها از طریق مدل سیستمی که فرایند اخلاق حرفه ای را تحت تاثیر قرار میدهد نشان داده شد. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای در آمـوزش عـالی را مشخص مینماید. نکته قابل توجه اینکه مشـارکت کننـدگان تاکیـد زیـادی بـر درون مایه های فردی مانند وجدان کاری و نظارت الهی داشتند. همچنین مشخص شد توجه بـه عوامل راهبردی، نهادینه سازی و اعتماد عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
Since the field of behavior in supreme education is a multidimensional
concept and it is the source of effect in it, it has become
the focus of attention in a lot of universities. The variety of research in
the field of professional behavior has caused researchers and those in
charge to face a lot of variables and aspects regarding it. But very
rarely the employers’ viewpoints and experiences about influential
factors on professional behavior has been investigated. Hence, it is
vital to carry out an investigation which clarifies the variables of
professional behavior and the relationship among them alongside a
comprehensive insight. The present study considers this issue in two
parts. The first part comprises determining influential variables in
professional behavior based upon experiences, viewpoints, and
understandings of key informants; and the second part, employing a
systematic model, indicates the relationship between the presented
variables in supreme education policy. This research has been carried
out in Shahid- Bahonar University, Medical Sciences, Payame Noor
and Azad University of Kerman using a grounded theory method.
Method: In this research the content of the interviews of 37 key
informants were analyzed theoretically and semi-structurally. The
analysis of data was done in a thematic way in line with simultaneous
and continuous comparison with data collection; afterwards 395
primary codes were extracted after plunging and analysis of data.
Findings: The findings of this study confirms the existence of 5
shading themes and 17 subordinate themes including: 1. Individual
ethic factors (individual ethical standards, deep belief, self-control,
conscience), 2.Management factors (model roles of managers,
benevolent behavior, cooperation in making decisions), 3.
Organizational factors (selection and implementation, strategic ethical
plans, organizational culture), 4.Factors of occupational ethics
(educational ethics, research ethics, and communication ethics) 5.
Factors beyond organizations (culture, political conditions, public
confidence, financial conditions); and at last, the relationships
between variables were indicated through system model which affects
the process of professional behavior.
Conclusions: The results of this study specify the influential factors on
professional ethics in supreme education. The point of high
significance is that participants focus highly on individual themes
such as job conscience and divine supervision. Considering the field
of strategic factors, Institutional and public confidence are of
considerable significance.
Machine summary:
"در این روش از تحلیل درون مایه ای ٩ جهت شناسایی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای آموزش عالی استفاده شد و سؤال اصلی پژوهش این بود که «عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای در آموزش عالی چیست ؟» 10 انجام فرایند این تحقیق بر اساس مراحل ارائه شده توسط استروبرت و کارپنتر١١ پیگیری شد که شامل : ١- جمع آوری داده های تجربی ٢- شکل دهی مفهومی ٣- توسعه مفهوم ٤- اصلاح و تکمیل مفهوم و ٥- تهیه گزارش میباشد(حاج باقری، ١٣٨٦ ش .
جدول ٢: دسته بندی درون مایه های سایه بانی و فرعی شماره درون مایه های سایه بانی درون مایه فرعی 1 عوامل فردی تجربیات فرد، اعتقاد قلبی، خودکنترلی، رقابت سالم ، وجدان 2 عوامل شغلی رضایت شغلی و تعارض نقش ، تعهد شغلی، مهارت های شغلی، نهادینه سازی گ 3 عوامل مدیریتی رفتار خیرخواهانه ، منافع غیر شخصی، نقش الو بودن و مشارکت گ گ 4 عوامل سازمانی نظام زینش ، سیستم ارزشیابی و شناسایی، فرهن سازمانی، ساختار و نظام توانمند سازی گ 5 عوامل فرا سازمانی فرهن، شرایط سیاسی، اقتصادی، اعتماد عمومی در خصوص درون مایه های سایه بانی فردی، گذشته فرد دارای اهمیت بود.
Buckingham, OECD, SRHE and Open, University Press, 2000, p 20-24 Chadwick, Ruth, Professional Ethics, Encyclopedia of Rutledge, London and New York, 2010, p 732 Cutcliffe j, Methodological issues in grounded theory.
Denise F, Polit, Bernadette P, Hungler, Nursing research: principles and methods, Aug 21, 2008, 6, illustrated, Page 436, Dracopoulou, Souzy, Ethics and Healthcare management, London and New York, 1998 Evers, Kathinka: Formulationg International Ethics Guidelines for Science: Standing Committee on Responsibility and Ethics in Science."