Abstract:
منطقه ی شمالی ایران به ویژه مازندران و گلستان، سرشار از هنرهاست. در میان هنرهای گوناگون، هنر فلزکاری این خطه، خصوصا در دوره ی قاجار بنا به دلایل مختلفی مانند کمبود موزه های استانی و نگهداری اشیاء در گنجینه ها، کمتر مورد توجه و پژوهش قرار گرفته است و هنوز منبع مکتوب مستقلی درباره ی این آثار هنری به دست نیامده است. آثار فلزی قاجاری مازندران در گوشه و کنار موزه ها حاکی از وجود این هنر در این منطقه بوده است و بهره گیری از نقشمایه ها ی هندسی، گیاهی، حیوانی و کاربرد خط بر روی این آثار جلوه ای خاص به آن ها داده است. با وجود آثار فلزی متعدد از دوره ی قاجار این منطقه، به دلیل عدم مستند نگاری تمامی اشیاء، چهار شی معتبر و مستند به عنوان نماینده این آثار از موزه ملی ایران و موزه شهرستان بابل انتخاب و با بهره گیری از آنالیز خطی نقوش به مطالعه ی آن ها پرداخته شده است تا به موجب آن، نقاب از چهره ی این آثار فراموش شده برداشته شود. هدف اصلی پژوهش را بررسی این نقشمایه ها، معنای نمادین نهفته در آن ها و معرفی نقوش غالب در این دوره ی منطقه در بر دارد. اطلاعات اولیه این پژوهش به صورت کتابخانه ای و میدانی است و در تدوین آن ها از شیوه توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است.
The northern part of Iran، particularly Mazandaran and Golestan are replete with Arts. Among the various Arts، this area’s metal works have received less attention due to lack of provincial Museums and the improper upkeep of objects in repositories، especially in Qajar era، no independent written source is found about these works yet. The existence of Qajari’s metal works in a museum is indicative of the existence of this art in this area and the use of geometrical، herbaceous، animal motifs and use of writing on these works gave an especial manifestation to them. Despite the existence of numerous metal works of Qajar’s era in this area، due to lack of documentation of all the objects، only four authentic objects are chosen from Iran’s National Museum and Babol’s Museum as the representative and by using linear analysis of designs، the researcher has aimed at studying these metal works to unveil these neglected works. The main aim of this study includes the study of motifs، the symbolic meaning which is hidden in them and introduction of the predominant designs of this area of Qajar’s era. The initial data are gathered through library and field research and in their compilation، the descriptive-analytical method is used