Abstract:
اگرچه امروزه معلمان در فراگیری وسایل موبایل در حوزه آموزش و یادگیری توافق ندارند، امـا یـادگیری بـه کمک این وسایل در حال از میان برداشتن موانع حاکم بر این حوزه است . این خود از ویژگیهـایی همچـون در دسترس بودن ، قابل حمل بودن ، راحتی و تطبیق پذیری آسان این وسایل نشات میگیرد. بنـابراین ، در ایـن مطالعه با تلفیق نظریه های شناختی و یادگیری به کمک کـامپیوترهـای کیفـی، رونـد یـادگیری واژگـان زبـان انگلیسی در مورد فراگیران ایرانی مورد بررسی قرار گرفت . بدین منظور ١٦١ نفر از زبان آموزانی که بین ١٦ تـا ١٩ سال داشتند انتخاب شدند. برای اطمینان از هم سطح بودن مهارت زبانی آنان آزمون تعیین سـطح مهـارت برگزار شد و با استفاده از آزمون های حافظه کوتاه مدت بصری و کلامی به ٤ گـروه تقسـیم شـدند. بعـلاوه ، واژگان جدید با ضمائم تصویری و نوشتاری از طریق ارسال بلوتـوث انبـوه در اختیارشـان قـرار گرفـت . در نهایت آنان در آزمون های شناختی و یادآوری شرکت کردند. بر اساس نتایج ، مشخص شد فراگیران با حافظـه های کوتاه مدت بصری و نوشتاری قوی در یادگیری واژگان همراه با ضمائم عملکرد خوبی دارند. همچنـین فراگیران با حافظه کوتاه مدت بصری قوی، ولی حافظه کوتاه مدت کلامی ضعیف و فراگیران با حافظه کوتـاه مدت بصری ضعیف و حافظه کوتاه مدت کلامی قوی عملکرد مشابهی دارند. اما فراگیـران بـا حافظـه هـای کوتاه مدت بصری و کلامی ضعیف در یادگیری واژگان بدون ضمائم را بهتر یاد میگیرند. نتایج این مطالعه از رابطه نزدیک بین نوع ارائه محتوای آموزشی و سطح شناختی فراگیران حکایت دارد.
Machine summary:
"stimulus-response theory psychological learning process (PLP) sensory, short-term, and long –term memory working memory Ellis (1996) Numminen (2002) ).
٥٤) بعلاوه دیدگاه های اخیر در مورد یادگیری به کمک موبایل بر این باور هسـتند کـه از ارائـه یک سری مطالب پیش آماده شده و یکسان بـه افـراد بـا حـالات مختلـف روان شـناختی بایـد اجتناب کرد و مدل هایی را طراحی نمود که بتوان آن را در جهت ویژگیهای مختلف فراگیـران و نیازهای آنها به آسانی تغییر داد (زاهاریوا و کلاس ، ٢٠٠٤) .
شکل ٣- نمونه ای از سؤالات آزمون های بصری و کلامی مرحله سوم : آموزش واژگان جدید- در ایـن مرحلـه ١٨ واژه ای را کـه در نتیجـه آزمـون سنجش واژگان به طور تصادفی انتخاب شـده بودنـد در سـه حالـت متفـاوت از طریـق مینـی لپ تاپ های فراگیران به آنها آموزش داده شد؛ این سه حالت عبارت بودند از: نوع الف - واژة انگلیسی، تلفظ ، قسم کلمه (اسم ، فعل ، صفت و ....
٤- نتایج به منظور پاسخ به سوالات اطلاعات حاصل از این پژوهش به روش توصـیفی و اسـتنباطی نظیر آزمون تی مورد تحلیل قرار گرفت که این نتایج بدین شرح میباشند: در جواب به اولین سوال و با توجه به جداول شماره ٢ و ٦ (جدول آمـار توصـیفی و آمـار استنتاجی، به ترتیب )میتوان گفت ، نمرات آزمون تشخیصی مطالب آموزشی نوع ب یا نـوع ج برای فراگیرانی که در گروه اول بودند بالاتر از نمرات تشخیصی مطالب آموزشی نوع الف بـود (٠٠٠٠=p).
The effects of short-term memory and content representation type on mobile language learning."