Abstract:
هدف اصلی از اجرای این پژوهش آن بود که معلوم شود اجرای طرح مجتمعهای آموزشی- پرورشی روستایی تا چه اندازه توانسته است در ارتقا و بهبود کیفیت آموزشوپرورش ابتدایی شهرستانهای مغان مثمرثمر واقع شود. جامعة آماری متشکل بود از کلیة عوامل اجرایی مجتمعهای آموزشی و پرورشی شهرستانهای گرمی و انگوت در سال تحصیلی ٩٠-١٣٨٩ که تعداد آنها در جمع ٩٣ نفر بود و در ٢٦ مجتمع آموزشی و پرورشی مشغول خدمت بودند. نمونة آماری، پس از تعیین حجم نمونهگیری، با استفاده از جدول مورگان (٧٣ نفر عوامل اجرایی)، به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامة محقق ساخته متشکل از ١٨ سوال بستهپاسخ و ٢ سوال بازپاسخ بود که با استفاده از نرمافزار spss در چهار سوال تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش، وضعیت موجود اجرای این طرح را در حد متوسط ارزیابی کرد. اکثریت عوامل اجرایی از تغییرات موجود بهواسطة اجرای این طرح در ارتقای کیفیت آموزشی راضی بودند، درحالیکه اجرای این طرح بهلحاظ ارتقا و بهبود کیفیت آموزشوپرورش ابتدایی بهطور متوسط ارزیابی شده بود.ارزشیابی اجـــــــــرای طرحمجتمعهای آموزشی روستاییدر ارتقا و بهبـود کیفیت آموزشپژوهـــش هایمدیـــــریتی
Machine summary:
"میرمحمد سیدکلان (مربی پرورشی متوسطه اول شاهد، اردبیل) ابراهیم شاکریزنگیر چکیده هدف اصلی از اجرای این پژوهش آن بود که معلوم شود اجرای طرح مجتمعهای آموزشی- پرورشی روستایی تا چه اندازه توانسته است در ارتقا و بهبود کیفیت آموزشوپرورش ابتدایی شهرستانهای مغان مثمرثمر واقع شود.
اجزا و مؤلفههای تأسیس مجتمعهای آموزشی و پرورشی از دیدگاه عوامل مرتبط در فرایند اجرا چگونه ارزیابی میشوند؟ یافتهها و نتایج پژوهش سؤال اول: سؤال اول پژوهش نشان داد، وضعیت موجود مجتمعها، از لحاظ فضا و محیط آموزشی مناسب، منابع مالی کافی، تجهیزات آموزشی مناسب، نیروی انسانی متخصص و توانمند آموزشی، متوسط است.
این نتیجه با نتایج تحقیق ساکی (۱۳۸۲) و نویدی (۱۳۸۴) همخوانی دارد، چرا که آنها نیز در تحقیق خود نشان دادند اجرای این طرح از افزایش اختیارات مدیران مدارس کاسته است، بهطوریکه توسعة همکاری بین عوامل اجرایی بیشتر مشهود بوده است.
مجموعه شواهد موجود در پژوهش حاضر نشان داد که اجرای طرح مجتمعهای آموزشی و پرورشی روستایی، بهمنظور ارتقا و بهبود کیفیت آموزشوپرورش ابتدایی شهرستانهای مغان، تا حدودی مؤثر بوده است."