Abstract:
سلامت سازمانی یکی از گویاترین و بدیهیترین شاخصهای اثربخشی سازمانی تلقی میشود. میتوان اذعان کرد که هیچ مقولهای به اندازة آموزشوپرورش با زندگی روزمرة مردم سروکار ندارد و اهمیت هیچ موضوع دیگری با سلامت سازمانی۱ مدارس در آموزشوپرورش یکسان و برابر نیست. بخشهای قابل توجهی از تلاش محققان در زمینة سنجش و اندازهگیری سلامت سازمانی و نیز شناخت عواملی است که رشد و شکوفایی آن را تسهیل میکند. در این میان، سلامت سازمانی مدلی را برای اندازهگیری، تجزیه و تحلیل و تغییر محیط کاری مدارس در سازمان آموزش و پرورش به مدیران و مسئولان سازمان ارائه میدهد تا بتوانند در مدرسه موثر واقع شوند. مدارس زمانی خواهند توانست وظیفة خطیری را که به دوش آنهاست به نحو احسن انجام دهند که سازمانی سالم و پویا داشته باشند. تا زمانی که بافت مدارس و کلاسهای درس، سلامت سازمانی مطلوب و مناسبی نداشته باشد، برنامههای درسی، فعالیتهای آموزشی و علمی در سطوح مختلف حاصلی به بار نخواهد آورد. این امر زمانی بهصورت موفقیتآمیز تحقق میپذیرد که سازمان آموزشدهنده یا به عبارتی مدارس از سلامت سازمانی برخوردار باشند. سالم بودن مدرسه از ابعاد مختلف در دورههای تحصیلی ابتدایی و متوسطه تاثیر بسزایی در عملکرد معلمان و مدیران دارد و بسیاری از مسائل را تحت تاثیر قرار میدهد. در این مقاله سعی شده است با توجه به اهمیت کارکرد آموزش و پرورش، ضمن تشریح ابعاد سلامت سازمانی از دید پارسونز، رابطة آن با عملکرد مدیران در مدارس و موسسات آموزشی مورد بررسی قرار گیرد.
Machine summary:
"در این مقاله سعی شده است با توجه به اهمیت کارکرد آموزش و پرورش، ضمن تشریح ابعاد سلامت سازمانی از دید پارسونز، رابطة آن با عملکرد مدیران در مدارس و مؤسسات آموزشی مورد بررسی قرار گیرد.
در اصل، سلامت سازمانی در سطح وسیعی در مدارس و نظامهای آموزشی مورد مطالعه قرار گرفته و چارچوب دیگری برای ارزیابی همبستگی و هماهنگسازی عمومی مدرسه است.
» (هوی، دنیس جی و همکاران، ۱۳۸۶: ۲۰۲) گامهایی در جهت افزایش سلامت سازمانی مدارس (از دیدگاه چلدرز) چلدرز (۱۹۸۵)، پیشنهاد میکند که مدیران مدارس برای افزایش سلامت سازمانی مدارس خود گامهای زیر را سپری کنند: - ارزیابی دوبارة نقش و عملکرد خوب با هدف افزایش سلامت مدرسة خود - سنجش مهارتهای حرفهای کنونی کارمندان خود از طریق طراحی یک فهرست، برای کسب اطمینان از اینکه آنها دارای مهارتهای ضروری و موردنیاز سازمان هستند.
در این راستا برای ارتقا و تقویت سلامت سازمانی مدارس راهکارهای زیر پیشنهاد میگردد: ( افزایش تخصص در سطوح اداری، ( ایجاد جو باز و وجود مدیر بانفوذ در مدرسه، ( توجه به گزینش و انتخاب مدیران، ( افزایش امکانات مدرسه، ( داشتن ساختار انعطافپذیر، ( ایجاد محیط قابل اعتماد، اطمینان در مدرسه، ( مشارکت دادن کارکنان در تصمیمگیریها برای تقویت روحیة آنان، و ( برگزاری دورههای ضمن خدمت برای مدیران برای افزایش سطح علمی مدرسه .
سلامت سازمانی در سطح وسیعی در مدارس و نظامهای آموزشی مورد مطالعه قرار گرفته و چارچوب دیگری برای ارزیابی همبستگی و هماهنگسازی عمومی مدرسه است چشمانداز علیاکبر قاسمی گلافشانی دبیر و سرگروه زبان و ادبیات فارسی، سوادکوه، مازندران"