Abstract:
هدف ایـن پـژوهش بررسـی رابطـة بـین هـدف گرایـی ( تبحرگرایـی ، تبحرگریـزی ، عملکردگرایی ، عملکـردگریزی ) و رویکرد دانشجویان به یـادگیری ( پـردازش سـطحی ، پردازش عمیق و نابسامانی در مطالعه ) بود. آزمودنی های پژوهش ۲۰۰ دانشجوی دختـر و پسر دانشگاه شیراز بودند که بوسیلة نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و بـه پرسشنامه هدف پیشرفت و پرسشنامه ارزیـابی راهبردهـای مطالعـه دانـشجویان پاسـخ دادند. نتایج نشان داد که اهداف عملکردگرایی می تواند رویکرد پـردازش سـطحی را در دانشجویان پیش بینی کند. در این میان اهـداف تبحرگرایـی پـیش بینـی کننـده مثبـت رویکرد پردازش عمیق ، اهداف تبحرگریزی پیش بینی کننده مثبت نابسامانی در مطالعـه و اهداف تبحرگرایی پیش بینی کننده منفی نابسامانی در مطالعة دانشجویان بوده است .
The purpose of the study was to investigate relationship the goal orientations with approach to learning among students. In this study 200 students were selected by random cluster sampling. The results of regression analysis showed that goal orientations predict the approach to learning. In this prediction, the performance-approach orientation was the positive predictor of the surface-processing. The mastery- approach orientation predicted the deep- processing positively. The mastery-avoidance orientation positively predicted the disorganization. While mastery- approach orientation predicted the disorganization negatively.
Machine summary:
"نتایج نشان می دهند که اهداف عملکردی با پردازش عمیق اطلاعـات رابطـه ای نداشـته است ، لیکن این نوع هدف گرایی با پردازش سطحی اطلاعات رابطة مثبـت داشـته اسـت (گرین و میلر، ۱۹۹۶، هاراکی ویکز و همکاران ، ۱۹۹۸، الیوت و مـک گریگـور و گیبـل ، ۱۹۹۹، میلــر و همکــاران ، ۱۹۹۶، نــولن ، ۱۹۸۸، نــولن و هالادینــا، a، پنتــریچ و گارسیا، ۱۹۹۱، پنتریچ و همکاران ، ۱۹۹۳، اسکراو و همکاران ، ۱۹۹۵).
پرسشنامه ارزیابی راهبردهای مطالعة دانشجویان : الیوت ، مک گریگور و گیبـل (۱۹۹۹) در تـحلیل عاملی بر روی گویـه های پرسشنامه های موجود در زمینة راهبردهای یـادگیری ( مانند انتویزتل ، ۱۹۸۸، نولن ، ۱۹۸۸، پنـتریچ و همـکاران ، ۱۹۹۲، وینستاین ، اسـکات و پالمـر، ۱۹۸۷) و افزودن گویه هایی به ایـن پرسـشنامه هـا وجـود سـه سـازه پـردازش عمیق ، پردازش سطحی ، نابسامانی در مطالعـة دانـشجویان و سـازة چهـارمی بـا عنـوان 128 پایداری را مورد تایید قرار دادند.
رابطـه بـین هدف گرایی و رویکردهای یادگیری دانشی قابل استفاده برای فعالیت و اقدامات آموزشی فراهم می آورد، بدین صورت که اگر دستیابی به برخی اهداف آموزشی بـر پایـه رویکـرد پردازش عمیق اطلاعات میسر است ، اهداف تبحرگرایی پیش بینی کننده استفاده از ایـن رویکرد است و اگر بسیاری از نتایج یادگیری با رویکرد پـردازش سـطحی اطلاعـات بـه دست می آید، اهداف عملکرد گرایی پیش بینی کننده داشـتن ایـن رویکـرد اسـت و اگـر نابسامانی در مطالعه مشاهده می شود، اهدافی ماننـد تبحرگریـزی بـه صـورت مثبـت و تبحرگرایی به صورت منفی پیش بینی کنندة این حالت است ."