Abstract:
هدف این پژوهش هنجاریابی یک فرمکوتاه ایرانی از پرسشنامه SCL-90-R1 بر روی دانشجویان بود. برای این منظور یک فرم 51 آیتمی از مجموعه آیتمهای این پرسشنامه، که به نظر میآمد، معرف ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اصلی باشند، انتخاب و مورد بررسی قرارگرفتند. تعداد 459 نفر به عنوان گروه نمونه، با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای، از بین دانشجویان دانشگاههای استانهای آذربایجانشرقی و غربی انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر اکتشافی بوده که بر اساس روشهای روانسنجی انجام گرفته است. مشخصات پرسشنامه BSI2، شامل اعتبار و روایی آن مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی اعتبار از دو روش اعتبار بازآزمایی و همسانیدرونی (آلفایکرونباخ) استفاده شد. آلفایکرونباخ برای مقیاسها بین 59/0 و 84/0 و برای کل آزمون برابر 95/0 بود. برای روایی از روش روایی ملاکی (همبستگی مقیاس های پرسشنامه SCL – 90 – R با پرسشنامه BSI) استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی معنیداری بین مقیاسهای دو پرسشنامه (بین 9/0 و 98/0) وجود دارد. اعتبار بازآزمایی برای 9 مقیاس نیز بین 75/0 و 91/0 بود. نهایتا با استفاده از آزمونt گروههای مستقل میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در هر یک از مقیاسها با هم دیگر مقایسه شد و نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین مقیاسهای شکایاتجسمانی (Som)، حساسیت در روابط متقابل (Ins)، افسردگی (Dep)، اضطراب (Anx)، ترس مرضی (Phob)، افکار پارانوییدی (Par) وجود دارد و در همه موارد مذکور میانگین نمرات دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود.
The purpose of this study was selecting, normalization and standardization of Iranian SCL-90-R. 51 items that seemed to represent all psychometric characteristics of this inventory were selected and investigated. 459 students as a sample group were selected by using multi-stage clustering method from students of Eastern and Western Azerbijan Universities. The research method of this study was exploratory Psychometric characteristics of Brief Symptom Inventory (BSI), including reliability and validity. The methods of test-retest and internal consistency (Cronbach's alpha) were used to obtain reliability. Cronbach's alpha was between 0/59 to 0/84 and for all scales was 0/95. Criterion validity (correlation of SCL-90-R scales and BSI inventory scales) was used for validity. Correlation between two inventory scales was significant (0/9-0/98). Also test-retest reliability for 9 scales was between 0/75-0/91. Eventually by using T-test independent groups, range of each scales for male and females were compared and results indicated that differences between Som, Ins, Dep., Anx, Phob, and Par scales were significant and range of each scales for females was higher than for males.
Machine summary:
"نهایتـا بـا اسـتفاده از آزمـون t گـروه هـای مـستقل میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در هر یک از مقیاس ها با هم دیگر مقایسه شد و نتـایج نـشان داد که تفاوت معنی داری بـین مقیـاس هـای شـکایات جـسمانی (Som)، حـساسیت در روابـط متقابـل (Ins)، افسردگی (Dep)، اضطراب (Anx)، ترس مرضـی (Phob)، افکـار پارانوییـدی (Par) وجـود دارد و در همـه موارد مذکور میانگین نمرات دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود.
R-٩-SCL نه بعد مختلـف شـکایات جـسمانی (Som)، وسـواسی ـ اجـباری (O-C)، حساسیت در روابـط متــقابل (Ins)، افسـردگی (Dep)، اضطراب (Anx)، خصومت (Hos)، ترس مرضی (Phob)، افکار 1- Symptom Check list-90 2- Derogatis 3- Croft 131 ; پارانوییدی (Par) و روان پریشی (Psy) را می سنجد.
جدول(۲) جدول ماتریس همبستگی بین نمرات مقیاس های پرسشنامه BSI ۵۱ آیتمی با مقیاس های R-٩٠-SCL مقیاس ها شکایات جسمانی (Som) بعدوسواس ‐جبری (O-C) حساسیت در روابط متقابل (Ins) افسردگی (Dep) اضطراب (Anx) خصومت (Hos) ترس (Phob) افکارپارانوییدی (Par) روان پریشی (Psy) GSI شکایات جسمانی (Som) ۰.
138 جدول(۳) جدول ماتریس همبستگی بین نمرات مقیاس های پرسشنامه BSI ۵۱ آیتمی مقیاس ها شکایات جسمانی (Som) حساسیت در روابط متقابل (Ins) بعد وسواس – اجبار(O-C) افسردگی (Dep) اضطراب (Anx) خصومت (Hos) ترس (Phob) افکارپارانویید ی (Par) روان پریشی (Psy) شکایات جسمانی (Som) ۱ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ حساسیت درروابط متقابل (Ins) ۰.
هـم چنـین در مقایـسه میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر مشاهده شد که بین میانگین های مقیـاس هـای شکایات جسمانی (Som)، حساسیت در روابط متقابل (Ins)، افسردگی (Dep)، اضـطراب (Anx)، ترس مرضی (Phob)، و افکارپارانوییدی (Par) تفاوت معنی داری وجود داشت و در همه موارد مذکور میانگین نمرات دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود."