Abstract:
مطالعهی حاضر به بررسی تأثیر نقصهای حسی شامل نابینایی و ناشنوایی بر نوع دلبستگی (ایمنی/ ناایمنی دلبستگی) و سبکهای دلبستگی (ایمن، دوسوگرا، اجتنابی، آشفته/ سرگشته)، تأثیر این نقصها بر مشکلات رفتاری کودکان نابینا و ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی، و رابطه نوع دلبستگی با مشکلات رفتاری در سه گروه نابینا، ناشنوا و کودکان عادی میپردازد. آزمودنیهای این پژوهش شامل 84 کودک نابینا، ناشنوای مطلق و کودکان عادی 7-6 ساله دختر و پسر بود. ابزارهای این پژوهش شامل آزمونهای اضطراب جدایی، مقیاس مشکلات رفتاری آخن باخ، آزمون هوشی ریون پیشرونده و پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی بود. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش از تحلیل واریانس یک متغیری، آزمون تعقیبی LSD، آزمون t، آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کودکان ناشنوا بیش از کودکان عادی در معرض خطر ناایمنی دلبستگی قرار دارند. اما کودکان نابینا از این لحاظ آماری تفاوت معنیداری با کودکان عادی نداشتند. توزیع پراکندگی کودکان نابینا و ناشنوا در چهار سبک دلبستگی (ایمن، دوسوگرا، اجتنابی، آشفته/ سرگشته) با توزیع پراکندگی کودکان عادی در چهار سبک مذکور تفاوت معنی دار نداشت. یافته دیگر نشان داد که کودکان نابینا و ناشنوا بیش از کودکان عادی دارای مشکلات رفتاری هستند. همچنین بین ناایمنی دلبستگی با مشکلات رفتاری در کودکان عادی رابطه معنیدار به دست آمد اما در کودکان نابینا و ناشنوا این رابطه از لحاظ آماری معنی دار نشد.
The present research investigates the effect sensory handicaps including blindness, deafness on kind of attachment (attachment secure/ insecure) and attachment styles (secure, ambivalence, avoidance, disorganize/ disorientate). The effect is shown on behavioral problems of blind and deaf children in comparison with abnormal children (relation ship) between kind of attachment with behavioral problems in three groups of children include blind, deaf and abnormal children. Samples include 84 perfect blind, deaf children and abnormal children with age group between 6-7 years old and of both genders.
Tools of the research were: separation anxiety test, the child behavior checklist's Achenbach (T.R.F), Raven's progressive matrix test, demographic inventory. For statistic analysis, data were used from univariate analysis of variance, LSD follow- up test, T test, Chi square test. Results showed deaf children are more prone to insecure attachment in comparison with abnormal children. But for blind children this difference are not significant one. There aren’t significant differences between dispersion distribution of blind and deaf children in four attachment styles in comparison with dispersion distribution of normal children. Other results showed that blind and deaf children are more prone to behavioral problems in comparison with abnormal children. There is relationship between attachments insecure with behavioral problems in abnormal children but this relationship aren’t significant in blind and deaf children.
Machine summary:
"به طوری که رفتـار خشن و ترس آور و بدرفتاری مادر با کودک تا سـه برابـر نـاایمنی دلبـستگی کـودک را ۱۴ افزایش می دهد (تـرو، پیـسانی ، لجومـار۱۳، ۲۰۰۱؛ میـولر، سـیکولی ، لـی مـی یـوکس ، ۲۰۰۰) مـادرانی که ارتـباط بسته با فرزنـد خود دارنـد بیشتر کودکان ناایمن پـرورش 1- attachment theory 2- Main Kaplan & Cassidy 3- Mikulincer, Florian & Tolmaez 4- Fogel 5- internal working models 6- Attachment figure 7- secure base 8- Pederson, Moran, Sitko, Campbell 9- Schneider-Rosen, Rothbaum 10- Stevenson-Hind c, Shouldice 11- Isabella 12- Petrie-Allison, Davidson 13- True, Pisani, Ljoumar 14- Muller, Sicoli, Lemieux 22 می دهند (ایتزون ـ کاراسو و اوپن هیم ، ۲۰۰۰).
1- Blacher, Meyer 2- Henggeler, Watson, Cooper 3- Goss 4- Hadadian 5- Meadow 6- Preisler, Tvingstedt, Alstrom 7- Schore 8- Swallow 9- Shulman 24 ون ایزن دورن ، گلدبرگ و کرونن برگ (۱۹۹۲) در پژوهشی فراتحلیلی آشـکار سـاختند که پراکندگی سبک دلبستگی کودکان نابینا و ناشنوا بیشتر به مشکلات روان شـناختی مادرانشان وابسته است تا مشکلات خود آنها مانند نقص های بینایی و شنوایی .
یافتـه های کارویل (۲۰۰۱) نـیز حاکی از آن بـود که شـیوع اخـتلالات روان پزشـکی و 1- Troster, Brambring 2- Naomi, Sonksen 3- Ardito, Izard, Adenzato 4- Moss, Gosselm, Rousseau 5- De Jong 6- Greenberg, Speltz, Deklyen, Endriga 25 مشکلات رفتاری در افراد ناشنوا به ویژه ناشنوایی همراه با نابینـایی بیـشتر اسـت ."