Abstract:
هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثر اضطراب صفت بر تکالیفی است که به عنصر واجشناختی و دیداری - فـضایی حافظه فعال مربوط مـیشود تا نظریة کارآمدی پردازش آیزنک و کالو (PET) که بیان مـیکند "عـناصر واجشناختی و اجرایی مرکزی حافظة فعال در فهم ارتباط میان اضطراب و عملکرد اهمیت دارند" را مورد آزمون قرار دهد. روش:160 نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه، بخش صفت سیاهة اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر را تکمیل و از بین آنها 25 درصد بالای توزیع (24 نفر) و 25 درصد پایین توزیع ( 24 نفر) بعنوان افراد با اضطراب صفت بالا و اضطراب صفت پایین انتخاب شدند. هر دو گروه در معرض برنامة تهدید خود قرار گرفتند و براساس نحوه ارائة تکالیف (کلامی- دیداری/ دیداری- کلامی) در 4 گروه بطور تصادفی جایگزین شدند و دو تکلیف حافظه فعال به آنها ارائه شد. تعداد پاسخهای صحیح به عنوان نتیجة عملکرد و زمان و میزان تلاش ذهنی صرف شده برای انجام تکلیف به عنوان شاخص کارآمدی پردازش در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد.یافتهها: نتایج حاکی از اثرگذاری اضطراب صفت بر میـزان تلاش ذهـنی، زمان صرف شده و تعداد پاسخهای صحیح در تکلیف کلامی و بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری بود. اثر تعاملی اضطراب و نحوه ارائۀ تکلیف تنها بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری مشاهده شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که اضطراب، عملکرد و کارآمدی پردازش را در تکلیف کلامی بیشتر از تکلیف دیداری کاهش داد. همچنین کارآمدی پردازش گروه دارای اضطراب بالا زمانی که تکلیف دیداری را به عنوان تکلیف دوم دریافت کرد کاهش یافت.
Objective: This study investigated the effect of trait anxiety on tasks tapping the phonological and visuo-spatial components of working memory. It was designed to test Eysenck and Calvo,s processing efficiency theory (PET) which suggests that the phonological and executive components of WM may be important in understanding the relationship between performance and anxiety. Method: A sample of first year college students (n=160) completed the trait measure of the Spielberger State-Trait Anxiety. After scoring 24 subject belonging to the ./25 of upper distribution and 24 subjects from the ./25 0f lower distribution were selected. Both group exposure to self-threat instruction and based on tasks presentation (visual-verbal/verbal-visual) randomly assigned to four group. They performed two WM tasks. Measurement of accurate responses were taken as an indicator of performance outcome or effectiveness. Time taken to complete tasks and a subjective rating of mental effort were taken as measurements of processing efficiency. Data were analyzed using two way ANOVA. Results: Analyses explored the effect of trait anxiety on time, effort mental, and accurate responses in verbal task and effect of anxiety on time in visuals task. There was only significant interaction effect of trait anxiety and sequence of tasks presentation on time in visuals task. Conclusion: the results suggested that anxiety reduced performance and processing efficiency in verbal task rather than visual task. Processing efficiency was lower when the high anxiety group performed the visual task as second task.
Machine summary:
"در نظریة کارآمدی پردازش ، کارآمدی به میزان تلاش یا منابع صرف شده توسط فرد برای انـجام تکلیف اشـاره دارد و مـعمولا از طریق میزان تـلاش ذهـنی یا صـرف زمان 1- Sliwinski 2- Smyth 3- Hofer 4- Eysenck 5- Calvo 6- Processing Efficiency Theory 7- Payne 8- Derakhshan 9- Macleod &Donnellan 10- Hadwin 11- Brogan 12- Stevenson 78 ارزیابی می گردد.
در مطالعه حاضر علاوه بر دستکاری 1- Rappe 2- Miller 3- Bichsel 4- Weltherel 5- Reynold & Gatz 6- Darke 7- Ikda 8- Iwanaga 9- Seiwa 10- Richards 11- French 12- Keogh 80 مستقیم شرایط برای افزایش میزان اضطراب حالت ، از یک تکلیف کلامی نسبتا" پیچیده و دشوار نیز استفاده شده است .
در گام دوم ، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر نحوه ارائه تکلیف در تکالیفی است که به صورت متوالی (بدون فاصلة زمانی )نه همزمان ارائه گردید و این سؤال مطرح می شود 1- Reading Span Test 2- Daneman 3- Carpenter 4- Lehto 5- Information processing index 6- Riding 7- Murray 8- Janelle 81 که آیا انجام متوالی تکالیف نیز می تواند در افراد دارای اضطراب بالا منجر به کاهش منابع پردازش و در نتیجه کاهش کارآمدی و نیز عملکرد در تکلیف دوم گردد؟ برای این منظور از یک مدل روانشناختی برای کشف رابطه میان اضطراب و عملکرد عناصر مختلف حافظه فعال استفاده می شود."