Abstract:
باتوجه به فزونی میزان شیوع اختلالهای رفتاری دروننمود در دانشآموزان و تأکید متخصصان بر تشخیص و مداخله زودهنگام؛ هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری دروننمود در دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی است طرح به کار رفته در این پژوهش، طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و همچنین مرحله پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتـدایی مظنون به اختلالهای رفتاری دروننمود شهر لنگرود در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند. تعداد 30 نفر از این دانش آموزان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای سنجش اختلالهای رفتاری دروننمود از سیاهه رفتاری کودک استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی والکر در طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان نشانههای اختلالهای رفتاری دروننمود تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری دروننمود دانشآموزان، بنابراین میتوان از این روش در کنار برنامههای رسمی مدارس استفاده نمود.
According to in creasing the prevalence of internalizing behavioral disorders in students and experts’ emphasis on early diagnosis and intervention، aim of the present study was examining the effectiveness of social skill training with cognitive-Behavioral Approach on Reducing Symptoms of Internalizing Behavioral Disorders in Students. The method of the research is experimental and research design was pretest، post-test with control group and a two-month follow-up. Statistical population included all female elementary students in 5th and 6th grades with internalizing behavioral disorders in Langrood city in 2012-13 academic years. 30 individuals were selected by random multistage clustering and divided in two experimental and control groups. In order to evaluate the internalizing behavioral disorders، child behavior checklist was used. Walker social skills training curriculum was presented in 17 sessions during two months for members of experimental group. Repeated Measures ANCOVA was used for data analysis. Results indicated that there was a significant difference between the rate of symptoms of internalizing behavioral disorders in both control and experimental group in post-test and follow up stages. Based on the effectiveness of social skill training in the reduction of symptoms of internalizing behavioral disorders، it could be used besides school formal curriculum.
Machine summary:
"در گامی فراتر مـی توان 1- Garnefski, Kraaij & Van-Etten 2- Pine, Helfinstein, Bar-Haim & Nelson & Fox 3- Ramsawh, Chavira & Stein 4- Bayer, Sanson & Hemphill 5- Essau, Conradt & Peterman 6- Hudson, Deveny & Taylor 7- Kendall, Safford, Flannery, Schroder & Webb 8- Colman, Wadsworth, Croudace & Jones 9- Ollendick & King 10- Rudolph, Dennig & Weisz 11- Bruyan, Cillessen & Wissink 12- Mize 13- Christopher 14- Cumming, Higgins, Pierce, Miller, Boone & Tandy چنین مطرح نمود که در دنیای امروز یادگیری شیوه های مناسب برخورد با دیگران ، برقراری ارتباط با سایر افراد و به طور کلی داشتن مهارت در ارتباط های بین فردی برای زندگی موفق ضروری است (استورت ، وست و کاپلان ۱، ۲۰۰۷).
چنان که ویسکوسی لاوا و پراسکو۵(۲۰۱۲) در یک مطالعه فراتحلیل با موضوع آموزش مـهارت های اجتماعی بر مبتلایان به اختـلالهای روانـپزشکی با عناصر 1- Stewart, West & Coplan 2- Matson 3- Gresham & Elliott 4- Social Skill 5- Vyskocilova & Prasko درمانی مبتنی بر رفتار، مدلسازی ، بازخورد اصلاحی و تقویت اجتماعی مشروط ، به این نتیجه دست یافتند که آموزش مهارت های اجتماعی گامی مؤثر در جهت کاهش اختلالهای روانپزشکی مانند اختلالهای سازش نایافتگی ، اختلالهای خلقی و اضطرابی است .
نـظری و حسین پور (۱۳۸۷) در پـژوهشی آزمایشی با طرح 1- Cook, Gresham, Kern & Barreras 2- Magg 3- Fuller پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه ، به بررسی اثربخشی مهارت های اجتماعی بر اضطراب و حرمت خود دانش آموزان دبیرستان باغملک پرداختند."