Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه کنترل هیجانی با تعلل ورزی دانش آموزان انجام گردید. نمونه پژوهش شامل ۳۰۲ دانش آموز مقطع متوسطه نظری مشغول به تحصیل در مدارس دولتی رشت بودند که به وسیله نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند. اطلاعات این پژوهش به وسیله پرسشنامه های تعلل ورزی محض استیل و کنترل هیجانی راجر و نجاریان به دست آمده است . داده ها با روش تحلیل رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که کنترل خوش خیم (‐=B) و نشخوار (=B) عامل های مـهم پیش بینی کننده تعلل ورزی دانش آموزان هستند. نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که ۱۷% واریانس تعلل ورزی دانش آموزان از طریق یک ترکیب خطی مشترک از کنترل خوش خیم و نشخوار تعیین می شود. بر اساس این پژوهش می توان پیشنهاد نمود که درمان عدم کنترل خوش خیم و نشخوار ذهنی دانش آموزان موجب تعلل ورزی کمتر آنها خواهد شد.
The present study aimed to determine the relationship between emotional control and procrastination among high school students. The sample consisted of 302 students، which were selected through random cluster method from schools of Rasht. They were assessed by Steel pure procrastination questionnaire and emotional control questionnaire by Roger & Najarian. Data were analyzed by multiple regression (stepwise) method. Results showed that benign control (C=-.323) and rumination (C=.218) were important predictive factors of students’ procrastination behaviors. Also، it was founded that 17% of the variance of procrastination was explained by the linear combination of benign control and rumination. Consequently، it could be suggested that treatment of students’ lack of benign control and rumination result in the reduction of their procrastination.
Machine summary:
"به عنوان مثال، دانشجو به دلیل آن که پاداش زحماتش دور از دسترس هستند (مثل نمره خوب آوردن در امتحان )، مـطالعه برای امتـحان را به شب امتحان ، که فاصله زمانی 1- behavioral procrastination 2- Pitzell 3- Solomon 4- Rothblum 5- Schouwenburg & Lay 6- Johnson & Slaney 7- Mckean 8- Nal 9- Vohs & Baumeister 10- failure in self-regulation 11- temporal discountin 12- Dewitte 13- Howell, Watson, Powell, & Buro 14- Groenewoud 171 کمی با پاداش دارد، موکول می کند.
همان طور که 1- Pure procrastination questionaire 2- Decisional Procrastination Questionnaire 3- General Procrastination Scale 4- Adult Inventory of Procrastination 5- Emotional Control Questionnaire 6- Eysenck Personality Questionnaire 7- Buss-Durkee Hostility Inventory 176 یافته های جدول نشان می دهند، بین برخی متغیرهای مستقل پژوهش با تعلل ورزی رابطه ای معناداری برقرار است .
به 177 عبارت دیگر، دانش آموزانی که توانائی کنترل تکانشگری بالاتری دارند و می توانند احساسات و تکانه های عمل خویش را مدیریت نموده و در فرصت مقتضی از آنها در تعامل با محیط بهره گیری نمایند، به تعلل ورزی کمتری دچار می شوند و از طرف دیگر ضرایب رگرسیون بیانگر آن است که نشخوار با تعلل ورزی دانش آموزان رابطه مثبت دارد یعنی دانش آموزانی که از تجربه رویدادهای نگران کننده هیجانی اندیشناک و مضطرب می شوند، تعلل ورزی بیشتری را تجربه نمودند."