Abstract:
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش میانجی دلبستگی شغلی در رابطه بین ویژگی های شغل و تعهد کاری کارکنان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان (اعضای هیئت علمی و کارمندان اداری ) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی ٩٣‐٩٢ جمعا به تعداد ٤٢٠ نفر بوده که از این تعداد، ٢٠٤ نفر به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق استفاده شده ، توصیفی از نوع همبستگی بوده است . برای جمع آوری اطلاعات پژوهش ، از پرسشنامه های ویژگی های شغلی سیمز، اسزیلاگی و کلر، تعهد سازمانی آلن و مایر و دلبستگی شغلی کانونگو، استفاده شده است . داده های با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری ، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان دادند که بین هریک از مولفه های ویژگی های شغلی با دلبستگی شغلی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد (>p). هم چنین ، نتایج مربوط به مدل معادلات ساختاری نشان داد که دلبستگی شغلی نقش میانجی را در بین مولفه های تنوع وظیفه ، بازخورد، روابط بین فردی و روابط دوستانه و تعهد عاطفی و هنجاری ایفا می کند. براساس یافته های این پژوهش ، برای افزایش تعهد سازمانی و دلبستگی بیشتر کارکنان به منظور افزایش بهره وری و عملکرد بهتر آنان در شغلشان ، مدیران باید توجه بیشتری به ادراک های کارکنان از ویژگی های شغلی شان داشته باشند و فرصت ایجاد روابط دوستانه در شغل را برای آنان فراهم آورند.
The aim of this study was to determine the mediating role of job involvement in the relationship between job characteristics and components of commitment of employees. The study population included all of employees (acacemic and administrative staff) in Azarbaijan Shahid Madani University (N=420) in 2013-2014 academic year، of whom 204 were selected by stratified random sampling. The research was conducted with a correlational method. They were assessed by Sims، Szilagyi and Keller (1976) job characteristics، Allen and Meyer (1991) organizational commitment and Kanungo (1982) job involvement questionnaires. Data were analyzed by Structural Equation Modeling. Results showed that there was a significant relationship between each of the components of job characteristics and job involvement (p<.01). Also، the results of structural equation modeling showed that job involvement played a mediating role between the various components of the task، attitude، interpersonal relationships and friendship as well as affective and normative commitment. According to the study، for the increasement of employees’ organizational commitment and involvement، and improvement of their job performance and productivity، managers should pay more attention to employees’ perceptions of their job characteristics and provide an opportunity for building friendship relationships in workplace.
Machine summary:
"نوسو و همکاران ١(٢٠١٣)، در پژوهشی که به بررسی نقش پیش بینی کننده ویژگی های 1- Hartmann &Bambacas 2- Job characteristics 3- Sims, Szilagyi& Keller 4- Griffin 5- Arnold & Robert 6- Nwosu & et al 207 شغلی پرداختند، تنها روابط بین فردی و هویت وظیفه قادر بودند تعهد سازمانی کارکنان را به صورت معنادار پیش بینی کنند.
هاکمن و لاولر (٢٠٠٧)، نیز در پژوهش خود با عنوان "واکنش های کارکنان به ویژگی های شغلی " نشان دادند زمانی که مشاغل در چهار خصیصه اصلی شغل (تنوع ، استقلال، هویت وظیفه و بازخورد) در سطح بالایی هستند، کارکنانی که به دنبال ارضای نیازهای سطح بالاتر خود (مثل رشد فردی و کسب موفقیت ) هستند، انگیزش و خشنودی شغلی بالاتری دارند و به ندرت از کار خود غیبت می کنند و به خاطر انجام کار با کیفیت بالا، از سوی سرپرستاران خود مورد تشویق قرار می گیرند.
بنابراین ، با توجه به اهمیت موضوع و نکات بیان شده و از آن جا که دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان به عنوان دانشگاهی با نیروی کار جوان پله های ترقی را طی می کند و نیز عدم پژوهش های کافی در این زمینه در مراکز سازمان های ایران ، ضروری است با انجام پژوهشی به بررسی رابطه ی بین ویژگی های شغل با دلبستگی شغلی و تعهد کاری کارکنان پرداخته شود تا در پایان با ارائه پیشنهادهایی برای مدیران منابع انسانی سازمان ها، به بهبود و افزایش تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی کارکنان کمک شود."