Abstract:
امروزه برای سازمان ها رسیدن بـه مـدیریت کیفیـت فراگیـر (TQM) بـرای بقـا و حفظ توانایی رقابت در عرصه های ملی و جهانی یک ضرورت است و آمـوزش مستمر کارکنان از مهمترین شاخص های دسـتیابی بـه آن اسـت . بنـابراین هـدف اصلی ایـن پـژوهش بررسـی تـاثیر آمـوزش مـدیریت کیفیـت فراگیـر بـر تغییـر فرهنــگ ســازمانی و الگوهــای رفتــاری کارکنــان شــرکت مخــابرات اســتان چهارمحال و بختیاری است . این پژوهش از نوع شبه تجربی است کـه بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری تصادفی سـاده ٢٥ کارشـناس کـه طـی ٢٢ جلسـه آمـوزش مدیریت کیفیت فراگیـر دریافـت کـرده بودنـد بـه عنـوان گـروه آزمـایش و ٢٥
Machine summary:
"تأثیر آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری داریوش جلالی ١ ـ اصغر آقایی ٢ چکیده امروزه برای سازمان ها رسیدن بـه مـدیریت کیفیـت فراگیـر (TQM) بـرای بقـا و حفظ توانایی رقابت در عرصه های ملی و جهانی یک ضرورت است و آمـوزش مستمر کارکنان از مهمترین شاخص های دسـتیابی بـه آن اسـت .
از طـرف دیگـر چون اجرای مدیریت کیفیت فراگیر بر روی نگرش های شغلی کارکنان نظیـر؛ درگیـری شغلی، رضایتمندی شغلی، تعهد سـازمانی و حتـی رضـایتمندی کلـی از زنـدگی نقـش مؤثری ایفا میکند (کاریـا و همکـاران ، ٢٠٠٦) و حتـی الگوهـای رفتـاری جدیـدی در سازمان ایجاد میکند (استیون و همکاران ، ٢٠٠٤) بنابراین بهتـر اسـت بـه منظـور ایجـاد تغییر در فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان ، این گونه ویژگیهـای شخصـیتی و تفاوتهای فردی به خوبی شناسایی و مدنظر قرار گیرد (مالینگر و ریزسیو، ٢٠٠١).
بـا توجـه بـه اینکـه فرهنگ سازمانی مجموعه ای از نمادها، اعتقادات و ارزش های مشترک بین افراد سـازمان را به هم پیوند میدهد و نقش راهنما را برای عملکـرد افـراد بـه عهـده دارد و موجـب شکل بخشیدن به الگوهای رفتاری و افزایش پیوستگی و یکپارچگی میشود، بنابراین با استفاده از آموزش میتوان موجب افزایش آگاهیها، دانش و معرفت افراد و کـلا تغییـر در باورها و نگرش های آنها شـد (هافسـتد، ١٩٩٧) و از ایـن طریـق فرهنـگ سـازمانی مشتریمدار ایجاد کرد (مایول و همکاران ، ٢٠٠١).
The learning organization: motivation employees by integrating TQM philosophy in a supportive organizational culture, Leadership & organization development journal."