Abstract:
بارها شنیدهایم و خواندهایم که تلقیها و آموختههای دوران کودکی مانند نقش روی سنگ، ماندگار است. امروزه همگان به جایگاه و اهمیت تربیت دوران کودکی واقفاند. با توجه به این جایگاه، لازم است در برنامهریزی برای فعالیتهای آموزشی و تربیتی دورة پیشدبستان بسیار دقیق و به دور از افراط و تفریط عمل شود. این ضرورت در مورد فعالیتهای دینی و قرآنی بیشتر مورد تاکید است؛ زیرا تلقیها و تجارب کودک در سالهای اولیة زندگی پایههای اصلی بنای تربیت و نگرش او را تشکیل میدهند. بر این مبنا، در برنامهریزی و اجرای فعالیتهای قرآنی برای عموم کودکان پیشدبستان کدام رویکرد و جهتگیری ضروری و مناسب است؟ دوست داریم تلقی کودک پیشدبستانی قرآن چه باشد؟ و در پاسخ به این سوال که «کودکم، قرآن چه کتابی است؟» خوب است چه ذهنیتی داشته باشد؟ در این نوشتار، به تاثیر انتخاب رویکرد در برنامه و فعالیتهای قرآنی بر نگرش کودکان پیشدبستان نسبت به این کتاب آسمانی توجه شده است
Machine summary:
"بر این مبنا، در برنامهریزی و اجرای فعالیتهای قرآنی برای عموم کودکان پیشدبستان کدام رویکرد و جهتگیری ضروری و مناسب است؟ دوست داریم تلقی کودک پیشدبستانی قرآن چه باشد؟ و در پاسخ به این سؤال که «کودکم، قرآن چه کتابی است؟» خوب است چه ذهنیتی داشته باشد؟ در این نوشتار، به تأثیر انتخاب رویکرد در برنامه و فعالیتهای قرآنی بر نگرش کودکان پیشدبستان نسبت به این کتاب آسمانی توجه شده است .
حال با توجه به پیامدهای متفاوت رویکردهای فوق در نگرش کودکان پیشدبستان نسبت به قرآن، در کودکی که براساس یکی از این رویکردها با برنامه و فعالیتهای قرآنی مواجه شده است، چه ذهنیتی از قرآن شکل میگیرد؟ پاسخ کودک به سؤال عنوان این نوشتار چیست؟ بهتر است او چه نگرشی از قرآن داشته باشد؟ هر چند تحقق رویکردهای گوناگون اعم از آموزش روخوانی قرآن، حفظ قرآن و انس با قرآن در دورة پیشدبستان امکان دارد، اولویت و ضرورت برای کودک پیشدبستان با کدام است؟ این پیامدها و نگرشها دقیقا محل تفاوت اثربخشی برنامه و فعالیتهای قرآنی مراکز و مؤسسات قرآنی است."