Abstract:
بررسی فرهنگ سیاسی دانشجویان و نقش تجربه های جامعه پـذیری بـ ویـژه نقش زیست جهان دانشگاهی در شکل دهی بـه ایـن فرهنـگ ، موضـوع مقالـه حاضر است . رویکرد نظری تحقیق این اسـت کـه زیسـت جهـان دانشـگاهی به عنوان عرصه جدیدی از تجربه جامعه پذیری با شک گیری فرهنـگ سیاسـی دموکراتیک رابطه دارد. از نظر روش شناسی، پژوهش حاضر به شیوة پیمـایش و کاربرد پرسش نامه در میان دانشجویان کارشناسی دانشـگاه تهـران بـه اجـرا درآمده است . با توجه به مسئله تحقیق و نوع داده های مورد نیاز از «طرح پانل گذشته نگر» برای جمع آوری داد ها استفاده شده است . نتایج تحقیق بیانگر این
Machine summary:
"مسـئله اصـلی مقاله در وجه توصیفی این است که باورها و ارزش های سیاسی دانشجویان ، کـه بـه عنوان پیشگامان و عاملان تغییرات سیاسیـاجتماعی ایران در عرصۀ توسعۀ سیاسـی مطرح هستند، تا چه حد متأثر از الگوی فرهنگ سیاسی دموکراتیک است ؟ همچنـین در بعد تبیینی مطالعه ، به منظور بررسی عوامل مؤثر بر فرهنـگ سیاسـی دانشـجویان ، نقش تجارب جامعه پذیری در عرصه های مختلف اجتماعی و به طـور خـاص ، نقـش زیست جهان دانشگاهی در فرایند شکل گیری فرهنگ سیاسی دانشجویان ، با استناد به این فرض که «الگوها و ایستارهای کنشگران در سطح زندگی سیاسی ، تابعی از نـوع تصور روابط و الگوهای موجود در سطح زندگی اجتماعی اسـت » (بشـیریه ، ١٣٧٨: ٧٦) مورد تأکید قرار گرفته است .
اگرچـه بـین سـال ورود دانشـجویان بـا شاخص های آگاهی سیاسی، اعتقاد به تأثیر سیاسـت بـر زنـدگی و اعتقـاد بـه کـارایی و صلاحیت سیاسی رابطه معناداری وجود ندارد، اما در شاخص های «اعتقاد به دموکراسـی و حمایت از آن » و «اعتقاد به ارزش های دموکراتیک » ـکه مؤلفه های بنیادی و شرط هـای کافی برای تمایز فرهنگ سیاسی دموکراتیـک از غیردموکراتیـک تعریـف شـده انـدـ ایـن رابطه معنی دار است ؛ به گونه ای که دانشـجویانی کـه تجربـه زیسـته دانشـگاهی بیشـتری دارنــد، «اعتقــاد و حمایــت بیشــتری از دموکراســی» داشــته و اعتقــاد بیشــتری نیــز بــه «ارز هــای دموکراتیــک » دارنــد؛ ازایــن رو فرضــیه نخســت مبنــی بــر اینکــه «تجربــه زیست جهان دانشگاهی مولد فرهنگ سیاسی دموکراتیک است » تأیید می شود."