Abstract:
Nowadays media have become the fastest source of disseminating information and audiences hang on them for being informed of the world developments. Television، among other forms of media، has various functions، and television news networks with their huge audiences are one of the significant components of power in national and international arena. The performance of television as a sign system is the result of interaction between different sign systems. The present research aims to examine various levels of meaning construction in television news. Thus، news from four different channels، i.e. France 24، IRINN، Channel One and Channel Two، during a four-month period was examined through semiotics and layered semiology and then، signs and codes involved in production of news for television as a sign system were constructed through interaction among various sign systems. This research was carried out at three levels of speech، image and word as codes involved in meaning construction in news. The way lingual and non-lingual signs were applied in news is also discussed in the article.
Machine summary:
از این رو، ضمن بررسی خبرهای چهار شبکه تلویزیونی (فرانس ٢٤، شبکه بـین المللـی خبر، شبکه یک و شبکه دو) طی یک دوره سه ماهه ، سعی شده است با استفاده از روش نشانه شناسی و رویکرد نشانه شناسی لایه ای، رمزگان های دخیل در تولید متن خبر تلویزیونی به عنـوان یـک نظـام نشانه ای که از تعامل نظام های نشانه ای متعدد حاصل شده است ، مطالعه شوند.
برای این منظور، سـه سطح معنیساز کلام ، تصویر و نوشتار به عنوان رمزگان های دخیـل در معنـیسـازی در اخبـار ایـن شبکه ها و نحوه کاربرد نشانه های زبانی و غیرزبانی در آنها، بررسی و الگـوی نشـانه شناسـی لایـه ای برای متن خبر تلویزیونی ارائه شده است .
در پژوهش حاضر تلاش شده است پس از معرفی رمزگان متن خبـر تلویزیـونی بـا استفاده از رویکرد نشانه شناسی لایه ای، اخبار چهار شـبکه تلویزیـونی از لحـاظ کـاربرد این رمزگان در سه سطح گفتار، نوشتار و تصویر با یکـدیگر مقایسـه و الگـوی مناسـب خبر تلویزیونی از منظر نشانه شناسی لایه ای ارائه شود.
در بخش کمی ، آمار و ارقام مربوط به نوع اخبار انتخاب شده از شبکه های جامعه آماری و میـزان نشـانه هـای کمـی ارائه شده است و در بخش کیفی، ویژگیهای نشانه شناختی لایه های مختلـف هـر آیـتم خبری در کنار برخی متغیرهای گفتمانی مورد بررسی قرار گرفته است .
یافته های پژوهش در این بخش با استفاده از الگوی نشانه شناسی لایه ای، متن خبر تلویزیونی در سـه لایـه گفتار، نوشتار و تصویر بررسی میشود.